Overslaan en naar de inhoud gaan

Nee, niet wéér een logo!

Wat is het toch met creatieve bureaus en hun fascinatie voor logo’s?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Nou ja, die fascinatie is misschien nog wel verklaarbaar en ik moet bekennen: ik ben zelf ook wel een liefhebber. Maar wat ik niet begrijp, is waarom creatieve adviesbureaus niet voorbij dat logo kunnen kijken. Dát is toch hun vak?

related partner content for mobile comes here

Niet logo’s ontwerpen, maar organisaties helpen hun verhaal te vertellen en succesvol te zijn.

Advice ontwerpt een logo
Ik zag een nieuwsbericht over een Koningsdaglogo voor Zwolle, ontworpen door het Wijhese bureau . Maxima en Willem-Alexander komen op 27 april naar Zwolle en het bureau vond het leuk om te anticiperen op ‘diverse signalen met de vraag of er ook een logo beschikbaar is voor deze bijzondere dag.’

Advice vond, dat het daar als bureau uit de regio en met zijn roots in Zwolle, op in moest spelen. Volgens omdat men het een goed idee vond om eenheid te krijgen in alle uitingen omtrent de feestelijke dag. Nou ja, op zich best een sympathiek gebaar.

Maar waarom kies je dan voor een logo? Brengt een logo eenheid? Helpt een logo de stad feestelijker te maken? De voorbeelden van toepassingen op beloven in dat opzicht weinig goeds. 

Koeweiden Postma ontwerpt impact
Drie jaar geleden werd Koning Willem-Alexander tot koning gekroond. Het Amsterdamse ontwerpbureau  werd gevraagd om voor de gelegenheid ‘een ontwerp te maken voor de city dressing van Amsterdam dat tegelijk feestelijk en koninklijk is’.

Koeweiden Postma ontwierp een symbool met de initialen WA en een bijpassende vormtaal: een grid, een patroon. Maar dat is niet het belangrijkste. Koeweiden Postma ontwierp een decor.

Het bureau heeft nagedacht over de vraag: hoe kunnen we de stad feestelijk en koninklijk kleuren? Welke middelen staan tot onze beschikking? Hoe kunnen we die naar onze hand zetten? En hoe zorgen we voor maximale impact? Het bureau is daar bijzonder goed in geslaagd. 

Vergeet logo&;s
Wat Zwolle doet met het logo maakt me niet zo gek veel uit.

Ik vind het interessant hoe twee creatieve bureaus, Advice en Koeweiden Postma, een totaal verschillende aanpak laten zien in een case die inhoudelijk vergelijkbaar is.

De vergelijking is interessant omdat deze illustratief is voor de taakopvatting van veel ontwerpers bij het ontwikkelen van een identiteit.

Het is verleidelijk om je te richten op een logo, op de elementen van een huisstijl, op de huisstijl in zijn geheel, maar daar gaat het niet meer om. Niet in de eerste plaats. Het gaat erom dat je je opdrachtgever helpt om zijn verhaal te vertellen, dat je hem helpt succesvol te zijn.

Het is belangrijk dat je nadenkt over hoe hij impact kan maken op de mensen die hij wil bereiken. Liefst voor een periode langer dan een paar jaar.

Dat is volgens mij waar het om draait: vergeet logo’s, zorg voor impact.

Het No Logo-beeld in de header is de cover van het boek Logo, No Logo van Naomi Klein

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in