Nationale Ombudsman start bekendheidscampagne


Uit onderzoek blijkt dat de bekendheid van de taak en werkwijze van de Nationale Ombudsman onder de Nederlandse bevolking laag is. Het is daarnaast voor veel mensen verwarrend dat er in Nederland meerdere ombudsmannen zijn met heel verschillende werkterreinen. In de dagelijkse praktijk constateert de Nationale Ombudsman dat mensen vaak niet weten waarvoor zij hem kunnen inschakelen. Ongeveer een vijfde van de schriftelijke klachten die het bureau ontvangt, kunnen niet worden behandeld, omdat ze niet over de overheid gaan. De centrale boodschap van de campagne is dan ook dat de Nationale Ombudsman alleen klachten behandelt over overheidsinstanties, zoals de politie, de belastingdienst, het UWV, de Sociale Verzekeringsbank, de Informatiebeheer Groep, ministeries, provincies, waterschappen en een groot aantal gemeenten.
In de campagne worden mensen erop gewezen dat zij de Nationale Ombudsman kunnen bellen (op een gratis telefoonnummer: 0800-33 55555) als ze willen weten of de Nationale Ombudsman hun klacht kan behandelen. Medewerkers van de ombudsman kunnen dan aan de telefoon direct bepalen of iemand bij de Nationale Ombudsman aan het goede adres is. Zo niet, dan kan iemand meteen worden doorverwezen. De Nationale Ombudsman hoopt dat daarmee zoveel mogelijk wordt voorkomen dat mensen hem vergeefs schrijven. Daarnaast verwijzen de televisie- en radiospots naar de website (www.nationaleombudsman.nl) en naar een folder. Beide geven informatie over welke klachten de Nationale Ombudsman kan behandelen. De folder is onder meer verkrijgbaar bij postkantoor en bibliotheek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid