Liefdadigheid oké, maar wat levert het op?
Humanitaire overwegingen gelden nog steeds als het belangrijkste argument voor bedrijven om te investeren in een goed doel, maar commerciële motieven blijken zwaarwegender te worden. Een derde van de ondervraagde bedrijven (ruim zeshonderd ondernemingen met minimaal 20 fulltime medewerkers) kreeg in ruil voor de ondersteuning een naamsvermelding; een op de vijf bedrijven zegt dat het steunen van charitatieve instellingen zou moeten leiden tot een versterking van het imago en een verbetering van de naamsbekendheid. Twee jaar geleden was nog maar één op de tien ondernemingen deze mening toegedaan. ‘Geconcludeerd kan worden dat de charitatieve markt voor bedrijven vercommercialiseert’, aldus Heliview.
Overigens blijft de charitatieve markt voor bedrijven sterk groeien. Vooral fondsen die zich inzetten voor het welzijn van kinderen (Ronald McDonald Kinderfonds, Cliniclowns, Jantje Beton en in mindere mate Unicef) zijn in opkomst. Bedrijven geven gemiddeld 8.500 euro uit aan liefdadigheidsinstellingen. De instellingen strijken een gemiddeld bedrag op van 6.400 euro.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid