Overslaan en naar de inhoud gaan

Lichte daling bereik dagbladen en tijdschriften in 2013

Bij dagbladen was er in 2013 een gemiddelde daling van 2 procent, bij de tijdschriften daalde het gemiddeld bereik met 3 procent.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit nieuwe rapportage van de de 2013-I/2013-II over het bereik van dagbladen en tijdschriften. Het gaat om heel  2013.

related partner content for mobile comes here

De ontwikkelingen in gemiddeld bereik over de totale groep dagbladen en tijdschriften laten een daling zien van 3 procent ten opzichte van de vorige publicatie. Bij dagbladen was het -2, bij tijdschriften -3 procent.

Een vergelijking met de ontwikkelingen van de Hoi-oplagegegevens van deze groep bladen laat een zelfde trend zien, hoewel de oplage in dezelfde periode wat sterker is gedaald dan het bereik.

Dagbladen
Bij de dagbladen blijft De Telegraaf het grootste met 1.811.000 (12,9%), gevolgd door AD Dagbladen (1.466/10,4%) en de Volkskrant (789/5,6%).

Tijdschriften
Bij de RTV-bladen heeft Veronica Magazine het grootste bereik: (1.829/13,0%), bij de vrouwenbladen Libelle (2.002/14.2%), bij de jongerenbladen Donald Duck (1.597/11,3%), bij de culinaire bladen Allerhande (4.181/29,7%), Landleven bij de Woon-, tuin- en DHZ-bladen (699/5,0%), Quest bij de Populairwetenschappelijke bladen (1.087/7,7%) en Happinez bij de mind- & bodybladen (513/3,6%)

Digitale platformen
Steeds meer mensen lezen dagbladen en tijdschriften op digitale platformen, meldt NOM. Consumenten lezen vooral dagbladen digitaal. De meeste mensen lezen digitale dagbladen nog steeds op de computer/laptop: in 2013 was dat 38% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het lezen van dagbladen op smartphone is vanaf 2010 – de start van de NOM-meting ‘digitaal’ - gegroeid van 7,9% naar 19,9%. Op tablet is de groei nog groter: van 2,9% in 2010 naar 20,3% in 2013.

Ook bij tijdschriften groeit het lezen op digitale platformen, hoewel de penetratie lager is dan bij dagbladen: 13,3% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder leest een tijdschrift wel eens op computer/laptop, 4,5% op een smartphone en 7,6% op tablet (NPM 2013-I/2013-II). E-reader wordt weinig gebruikt voor het lezen van dagbladen en tijdschriften.

.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in