Overslaan en naar de inhoud gaan

Less is more: minder boodschappen maken betere commercial

In die beschränkung zeigt sich erst der meister.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit is een blogpost van Marieke van Echtelt, researchdirector bij Ster

related partner content for mobile comes here

Hoe verleidelijk is het om in een radio- of een tv-commercial álles te vertellen wat er over je product te melden is? Want: je doelgroep moet toch weten dat je product mooi is. En heel handig in gebruik en voor de hele familie, verkrijgbaar in drie formaten en in de kleuren blauw, zwart, wit en grijs  en nu tijdelijk voordeling geprijsd en met een gratis sleutelhanger en… Als je dit allemaal in een voice-over stopt, dan is één ding zeker: mensen haken af. Maar hoeveel boodschappen ‘mag’ je dan wel communiceren? Het maakt uit of het om een tv- of een radiocommercial gaat.

7 boodschappen in 1 radiocommercial?!
Om ervoor te zorgen dat je doelgroep je boodschap begrijpt - niet onbelangrijk als je investeert in een radio- of tv-campagne - is het zaak om het aantal boodschappen in je commercial te beperken.

Uit onderzoek van Ster blijkt dat maximaal twee boodschappen in een radiocommercial zorgen voor de beste boodschapoverdracht. Radiocommercials met maximaal twee boodschappen trekken bovendien meer aandacht, zijn leuker om naar te luisteren en worden langer onthouden dan commercials met drie boodschappen of meer. In de 235 geanalyseerde radiocommercials werden 1 tot 7(!) boodschappen gecommuniceerd. Om te zorgen voor een goede overdracht van je verhaal, moet je dit aantal boodschappen echt beperken.

Hoeveel mag ik roepen in 1 tv-commercial?
Ook om je boodschap in een tv-commercial het beste naar voren te brengen, is het zaak om het aantal boodschappen te beperken. Uit het onderzoek ‘Kijk op tv-commercials’ van Ster blijkt dat voor een tv-commercial geldt dat maximaal drie boodschappen de meest optimale boodschapoverdracht laat zien.

Kortom, wil je dat je doelgroep je boodschap begrijpt, beperk dan het aantal boodschappen in je commercial: maximaal twee boodschappen in een radiocommercial en maximaal drie boodschappen in een tv-commercial. Meer boodschappen in een commercial zorgt er bovendien voor dat mensen de commercial vervelender vinden.

Meer weten over de onderzoeken?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in