Overslaan en naar de inhoud gaan

Het Nul Sterren Hotel - de enige ster ben jij!

Raar maar waar! Het Nul Sterren Hotel bestaat echt. Een kunstzinnig idee dat veranderde in een bedrijf en de hele hotelbranche op zijn kop…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tijdens TEDxEutropolis spraken de kunstenaars Frank en Patrik Riklin. De broertjes Riklin hebben een hele duidelijke tweeledige visie op kunst. Ten eerste, zet kunst in het midden van de samenleving in plaats van in een museum. Ten tweede, zorg er voor dat kunst een duidelijke functie heeft. Een visie en een werkwijze die hebben geleid tot een podiumplaats bij een TEDx event.

related partner content for mobile comes here

Nul sterren
Met het concept van het ‘Nul Sterren Hotel’ hebben zij zichzelf en de hotelbranche wereldwijd opnieuw op de kaart gezet. Een hotel zonder sterren. Dit zou volgens Seth Godin een schoolvoorbeeld zijn van de Paarse Koe, opmerkelijk en opvallend. Met het idee om cultuur in de gemeente Sevelen (Zwitserland) opnieuw op de kaart te zetten werd een oud gebouw verbouwd tot een accommodatie waar muziekkampen georganiseerd konden worden. In deze accommodatie was overnachten alleen niet mogelijk en er werd geen bouwvergunning verstrekt voor nieuwbouw van een hotel. De gemeente kwam met een oplossing om een oude naastgelegen nucleaire bunker te gebruiken als slaapvertrek. Door een onafhankelijke controlegroep werd de bunker echter bestempeld als een plek waar niemand vrijwillig zou willen slapen, totdat het Zwitserse Ministerie von Kultur de broertjes Riklin inschakelde om na te denken over een mogelijke oplossing. Het artistieke concept van het ‘Nul Sterren Hotel’ werd geboren.

De ontdekking van de betekenis van de nul
Het hotel, compleet ingericht met tweedehands meubilair, gemeenschappelijke kamers, een gedeelde badkamer en een putdeksel fungerend als ingang werd in de nacht van 8 op 9 oktober 2008 voor het eerst getest door onder andere afgevaardigden van het Zwitserse Ministerie von Kultur en de burgemeester van Sevelen. Om 10 uur ’s avonds werd er een kleine persconferentie gegeven op de rand van een bed. De aandacht van de media was enorm. Diezelfde nacht nog reikte het nieuws van Frankfurt tot Parijs en van Londen tot aan New York. The Herald Tribune kopte ‘World’s First Zero Star Hotel’. De wereld werd verrast, ’s werelds eerste Nul Sterren Hotel in een heuse bunker was een feit.

Een fusie tussen kunst en bedrijfsleven
Door opmerkelijk te zijn werd de media de marketing. Miljoenen bezoekers via Google, media aandacht in meer dan 160 landen, reserveringen tot en met 2012 en als klap op de vuurpijl genomineerd voor de wereldwijde Hospitality Award in Parijs. Door de gigantische media aandacht en een bezoek van Richard Quest van het programma ‘Business Traveller’ van CNN stroomden de boekingsaanvragen binnen. Het programma van Quest werd in totaal 7 keer in 180 landen in 186 miljoen woningen uitgezonden.
Op korte termijn werd een businessplan opgesteld waar in samenwerking met adviseurs werd nagedacht over een actieve commercialisering van het hotelconcept. Een miljoenendeal met Russische investeerders moest ervoor zorgen dat het officiële merk ‘Nul Sterren – de enige ster ben jij’ een nog groter succes zou gaan worden. In januari 2010 werd het Nul Sterren Hotel opgenomen in de lijst van 100 beste hotels in Europa. Het hotel had op dat moment een bezettingsgraad waar luxueuze hotels alleen maar van kunnen dromen. Vele nominaties en rangschikkingen volgden.

Een marktonderzoek wijst uit dat er over de hele wereld behoefte is aan het Nul Sterren Hotelconcept van de gebroeders Riklin. Het businessmodel van de nul werkt echt!

Het eerste Nul Sterren Hotel in Teufen sloot precies een jaar na opening haar deuren en fungeert nu als museum. Een plaats waar bezoekers de bakermat van het Nul Sterren Hotelconcept kunnen beleven.

Iets dat begon met een artistieke ingeving veranderde in een heus bedrijf, een opmerkelijke nieuwe dimensie in het hotelwezen. Een fusie tussen kunst en bedrijfsleven!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in