Overslaan en naar de inhoud gaan

Het koopproces start bij 51 procent van de Belgen online

Belgen die toegang hebben tot internet, zullen in 51 procent van de gevallen eerst hun aankopen online zoeken en bekijken, om vervolgens te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De grootste hinderpaal voor de consument: het te veel aan informatie. Ondanks het grote belang van het internet als informatiebron, lopen Belgische websites achter bij hun internationale sectorgenoten.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit een online onderzoek van Vlerick Leuven Gent Management School en het onderzoeksbureau InSites Consulting onder 2000 consumenten. De onderzoekers vroegen hen naar het proces rond een recente aankoop. Ook verrichtten ze blogonderzoek bij consumenten die in een koopproces zitten, en lichtten 120 Belgische en internationale websites door.

Wat blijkt: 51 procent van alle gerapporteerde aankopen gebeurt na raadpleging van één of meerdere websites. Bij auto's loopt dit zelfs op tot 83 procent, terwijl voor kleding voor volwassenen slechts 40 procent aan het surfen slaat.

De invloed op het koopproces is dan weer het grootst bij de aankoop van elektronica, bij kinderkledij het minst.

De duur van het gehele koopproces varieert van 14 dagen voor kinderkledij en een maand voor huishoudtoestellen of doe-het-zelf artikelen, tot ruim twee maanden voor electronica en zelfs drie maanden voor een auto.

Verschillende fases

59 procent van de respondenten geeft aan door een verkenningsfase te gaan, waarbij hij algemene informatie rond het product heeft verzameld.

Voorts onderschrijft 62 procent een vergelijkingsfase te hebben doorlopen, waarbij hij concrete informatie over alternatieven heeft verzameld en tegenover elkaar heeft afgezet.

Twee op drie respondenten hebben ten slotte bewust een keuze gemaakt voor een bepaald product of merk, tegenover 82 procent voor een bepaalde winkel of dealer.

Volgens Christophe Vergult, Director Customer Experience Research bij InSites, is het overigens fout om te denken dat de consument heel mooi van de ene fase naar de andere gaat. ‘In werkelijkheid kan het allemaal nogal door elkaar lopen. We weten wel dat de invloed van het internet het grootst is in de verkenningsfase.’

Opvallend is dat amper 4 procent van de geregistreerde aankopen uiteindelijk online is gebeurd, tegenover 91 procent in gewone winkels en bij dealers. "Het onderzoek bevestigt dat de Belgische consument minder op het internet aankoopt dan bijvoorbeeld de Nederlander of de Brit,’ verduidelijkt Gino Van Ossel, professor Retail Marketing aan de Vlerick Management School. ‘Eén van de verklaringen is dat in ons land het winkelaanbod heel groot is, met zowel baanwinkels als winkels in de stadscentra. Hierdoor dien je je als consument nooit ver te verplaatsen. Ook postorder heeft in het verleden in België nooit hetzelfde succes gekend als in onze buurlanden.’

Een andere verklaring is dat Belgen gewoon minder vertrouwen hebben in het aankopen via het internet.

Mannen versus vrouwen

Ook al zitten ongeveer evenveel vrouwen als mannen online, hun gedrag is opvallend verschillend. 16 procent van de vrouwen bezocht bij de door hen verrichte aankoop enkel websites van winkels, tegenover slechts 9 procent van de mannen. Mannen bezoeken dan weer meer dan vrouwen enkel websites van merken.

Hun gedrag is ook verschillend voor éénzelfde product. Eén vrouw op drie gaat bijvoorbeeld surfen vooraleer kinderkledij te kopen, tegenover slechts 15 procent van de mannelijke kopers van de kinderkledij. Omgekeerd zijn zelfs stofzuigers en wasmachines 'toys for boys': 65 procent van de mannen die huishoudtoestellen kopen gaan online op zoek naar informatie, tegenover slechts 28 procent van de vrouwelijke kopers van die producten.

Volgens Van Ossel hangt dit samen met een verschil in betrokkenheid: ‘Voor de gemiddelde vrouw is zo'n toestel uitgesproken functioneel, maar voor sommige mannen heeft het een technologisch kantje. En dat kan hem wel boeien, dus gaat hij surfen om er meer over te weten. Bij kinderkledij zien we net het tegenovergestelde.’

Blogonderzoek

Uit het blogonderzoek, waarbij consumenten hun ervaringen tijdens het koopproces op een persoonlijke internetpagina konden ventileren, blijkt dat de consument verzuipt in het te veel aan informatie. ‘De consument ziet door de bomen het bos niet meer. Hij vindt zoveel informatie, dat hij afhaakt.’ Volgens Vergult is een bezoek aan een winkel dan de oplossing.

Hier ligt dan ook een grote uitdaging voor de sector: zowel winkelbedrijven als merkartikelfabrikanten doen er goed aan zich zo goed mogelijk in te leven in het zoekproces van de consument. Door enkel de relevante informatie aan te bieden, en die zo klantgericht mogelijk te ontsluiten, kan een website de consument voor zich winnen, en hem zo leiden naar de keuze van het juiste product, van het juiste merk en het juiste verkoopspunt.
Helaas is dit nog onvoldoende het geval. Parallel met het consumentenonderzoek is een screening uitgevoerd van 120 Belgische en internationale websites op hun klantvriendelijkheid.

Uit onderzoek blijkt dat de websites van retailers met winkels in België minder goed scoren dan hun buitenlandse sectorgenoten. Zij scoren 24 procent slechter wat betreft het gemak waarmee op hun website alle relevante informatie kan worden gevonden, en 30 procent minder goed als het aankomt op volledigheid van de weergegeven informatie.

Merkartikelfabrikanten en winkelbedrijven kunnen zich volgens de onderzoekers onderscheiden door met hun website dé referentie te worden voor de aankoop van specifieke producten. Zo kunnen ze de product-, merk- en winkelkeuze in hun voordeel beïnvloeden.Daartoe dienen ze de consument slim te leiden doorheen de overvloed aan informatie. De concrete aanpak zal afhangen van het type product én van de fase in het koopproces.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in