Overslaan en naar de inhoud gaan

Gepersonaliseerd webvertisen

Yahoo kondigde gisteren aan te starten met Bahavorial Targetting. Dat is het tonen van display advertenties op basis van surfgedrag en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Yahoo kondigde gisteren aan te starten met . Dat is het tonen van display advertenties op basis van surfgedrag en profielgegevens.

related partner content for mobile comes here

In Nederland zouden binnenkort de eerste zeven grote partijen met deze vorm van adverteren starten.

Met het nieuwe systeem van , SmartAds, kunnen adverteerders advertenties tonen die aansluiten op leeftijd, geslacht, locatie en surfgedrag van internetters.

De advertenties verschijnen op sites die zijn aangesloten bij het Amerikaanse advertentienetwerk van Yahoo.

Bureaus leveren verschillende logo's, achtergronden en andere 'advertentie-elementen', waarvan een gepersonaliseerde advertentie wordt gemaakt. In plaats van een standaard auto-advertentie krijgt een vrouw uit een bepaalde stad bijvoorbeeld een advertentie te zien met 'vrouwelijke kleuren' en een link naar een plaatselijke autodealer.

Hoewel behavioral targeting 'officieel' nog niet wordt toegepast in Nederland, is het zeer waarschijnlijk dat verschillende prominente partijen er al wel mee hebben geëxperimenteerd.

De meest gebruikte methode om dit te doen is op basis van cookies. Het gericht tonen van advertenties op basis van spyware zou gezien kunnen worden als een 'minder nette variant' van behavioral targeting.

De vraag is natuurlijk hoe we omgaan met de nooit aflopende privacy discussie in Nederland in deze context...

In Amerika zijn dit soort manieren van webvertising makkelijker acceptabel. In Nederland kan dit gevoelig liggen.

Een van de reacties op de op Emerce kwam van ZBC een marketing consultancy bureau dat ook een exploiteert (zonder advertenties en reclame)

ZBC heeft vorige week een onderzoek gedaan onder haar 15.000 abonnees omtrent de wenselijkheid van een gepersonaliseerde startpagina.

87% van de respondenten was echter tegen met als belangrijkste argument: "Wat ik in het verleden gelezen heb, zegt niets over mijn behoefte waarvoor ik de volgende keer jullie kennisbank bezoek. Juist het respect wat jullie bieden voor de eigen deskundigheid en ons eigen vermogen om te kiezen maakt jullie site aantrekkelijk. Bovendien overkomt het ons dan ook niet, dat we een follow-up krijgen over issues waarvan ik net geconcludeerd heb op jullie kennisbank, dat het voor ons niet aantrekkelijk is."

Voor ZBC is de boodschap daarmee duidelijk: Behavioural targeting wordt niet gepikt door bezoekers en je jaagt ze weg met, uitzondering van de dummies, die denken dat het zo moet. En die zijn meestal voor jou niet gekwalificeerd."

Maar aan de andere kant als je de klant vraagt of ze irrelevante boodschappen willen ontvangen zeggen ze ook nee ..... de uitdaging ligt dus in de balans tussen behavorial targetting, privacy en het serieus nemen van de deskundigheid van de klant.

In mijn optiek zal behavorial targetting ook in Nederland doorbreken, mits gedoseerd toegepast.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in