Gepersonaliseerd webvertisen
Yahoo kondigde gisteren aan te starten met Bahavorial Targetting. Dat is het tonen van display advertenties op basis van surfgedrag en profielgegevens.
In Nederland zouden binnenkort de eerste zeven grote partijen met deze vorm van adverteren starten.
Vacatures
Arbeidsmarktcommunicatie Specialist
TAUWProduct Owner Redactie denhaag.nl
Gemeente Den HaagSenior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiMet het nieuwe systeem van Yahoo, SmartAds, kunnen adverteerders advertenties tonen die aansluiten op leeftijd, geslacht, locatie en surfgedrag van internetters.
De advertenties verschijnen op sites die zijn aangesloten bij het Amerikaanse advertentienetwerk van Yahoo.
Bureaus leveren verschillende logo's, achtergronden en andere 'advertentie-elementen', waarvan een gepersonaliseerde advertentie wordt gemaakt. In plaats van een standaard auto-advertentie krijgt een vrouw uit een bepaalde stad bijvoorbeeld een advertentie te zien met 'vrouwelijke kleuren' en een link naar een plaatselijke autodealer.
Hoewel behavioral targeting 'officieel' nog niet wordt toegepast in Nederland, is het zeer waarschijnlijk dat verschillende prominente partijen er al wel mee hebben geëxperimenteerd.
De meest gebruikte methode om dit te doen is op basis van cookies. Het gericht tonen van advertenties op basis van spyware zou gezien kunnen worden als een 'minder nette variant' van behavioral targeting.
De vraag is natuurlijk hoe we omgaan met de nooit aflopende privacy discussie in Nederland in deze context...
In Amerika zijn dit soort manieren van webvertising makkelijker acceptabel. In Nederland kan dit gevoelig liggen.
Een van de reacties op de originele post op Emerce kwam van ZBC een marketing consultancy bureau dat ook een B2B-kennisbank exploiteert (zonder advertenties en reclame)
ZBC heeft vorige week een onderzoek gedaan onder haar 15.000 abonnees omtrent de wenselijkheid van een gepersonaliseerde startpagina.
87% van de respondenten was echter tegen met als belangrijkste argument: "Wat ik in het verleden gelezen heb, zegt niets over mijn behoefte waarvoor ik de volgende keer jullie kennisbank bezoek. Juist het respect wat jullie bieden voor de eigen deskundigheid en ons eigen vermogen om te kiezen maakt jullie site aantrekkelijk. Bovendien overkomt het ons dan ook niet, dat we een follow-up krijgen over issues waarvan ik net geconcludeerd heb op jullie kennisbank, dat het voor ons niet aantrekkelijk is."
Voor ZBC is de boodschap daarmee duidelijk: Behavioural targeting wordt niet gepikt door bezoekers en je jaagt ze weg met, uitzondering van de dummies, die denken dat het zo moet. En die zijn meestal voor jou niet gekwalificeerd."
Maar aan de andere kant als je de klant vraagt of ze irrelevante boodschappen willen ontvangen zeggen ze ook nee ..... de uitdaging ligt dus in de balans tussen behavorial targetting, privacy en het serieus nemen van de deskundigheid van de klant.
In mijn optiek zal behavorial targetting ook in Nederland doorbreken, mits gedoseerd toegepast.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid