Overslaan en naar de inhoud gaan

Welkom in the Age of Marketing

Misschien een open deur, maar het valt me al jaren op dat de toegevoegde waarde in het bedrijfsleven drastisch aan het verschuiven is van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waren vroeger bedrijven als Exxon, General Motors en General Motors de grootsten ter wereld, nu worden hun plaatsen steeds meer ingenomen door retailers zoals Walmart en Tesco, en internetbedrijven die hun geld verdienen met het verkopen van advertenties en klantencontacten. Voorbeelden te over, en de ICT-industrie vormt geen uitzondering: Google groeit sneller dan Microsoft, en Apple wordt steeds meer een marketingbedrijf dat al zijn productie uitbesteedt.

related partner content for mobile comes here

Als je de opgetelde kapitaalwaardes van die twee categorieen over de jaren zou volgen, kon dat wel eens een fascinerende trendgrafiek opleveren. (Vrijwilligers onder de statistici?)

Maar volgens mij is de Eeuw van de Marketing pas echt aangebroken als eeuwenoude spreekwoorden die vertellen hoe de mens zijn brood verdient, worden aangepast aan de Nieuwe Tijd. Hier is een uitspraak van Carlos Slim Helu, die gisteren is uitgeroepen tot de nieuwe rijkste man ter wereld: "You don't need to teach a man how to fish, as the Chinese used to say. Instead of giving him the fish, instead of teaching him how to fish, you have to teach him how to sell the fish so that he eats something else besides a fish."

Eeuwenlang was de belangrijkste manier om te slagen in de maatschappij en duurzaam je dagelijks brood op tafel te krijgen, te zorgen dat je iets kon produceren. Maar kennelijk is de zon ondergegaan over het Tijdperk van de Vissers. In het Tijdperk van de Marketing ben je pas iemand als je iets dat door een ander is geproduceerd, aan de man weet te brengen.

Maakt dat marketers tot de nieuwe Koningen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in