Gedeelde vreugd…
Dat positieve ervaringen nog positiever worden als er anderen bij zijn die dezelfde ervaringen hebben, klopt gedeeltelijk, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. ‘Gedeelde vreugd’ wordt over het algemeen bepaald door twee dingen: de behoefte om ergens bij te horen, en de behoefte aan bevestiging van je eigen standpunt.
Het eerste verschijnsel spreekt voor zich: mensen willen graag deel uitmaken van een gelijkgestemde groep. Het tweede houdt in dat we ons eigen oordeel serieuzer nemen naarmate anderen hetzelfde oordeel hebben, en andersom dat we de mening van anderen eerder voor waar houden als die overeenkomt met onze eigen mening.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaBeide factoren zijn ook bepalend als we keuzes moeten maken tussen verschillende opties. In een specifiek consumptieve context speelt echter nog een factor mee: de behoefte om uniek te zijn. Die behoefte kan er juist toe leiden dat iemand een andere keuze maakt dan de mensen om hem heen. Consumenten met een sterke neiging om zich van anderen te onderscheiden zullen dus meer genieten als ze hun plezier níet met anderen hoeven te delen.
Bron: Journal of Marketing Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid