Overslaan en naar de inhoud gaan

Gedeelde vreugd…

Volgens het spreekwoord genieten we dubbel als we ons plezier delen met anderen. Wetenschappers zochten uit of dat (altijd) klopt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat positieve ervaringen nog positiever worden als er anderen bij zijn die dezelfde ervaringen hebben, klopt gedeeltelijk, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. ‘Gedeelde vreugd’ wordt over het algemeen bepaald door twee dingen: de behoefte om ergens bij te horen, en de behoefte aan bevestiging van je eigen standpunt.

related partner content for mobile comes here

Het eerste verschijnsel spreekt voor zich: mensen willen graag deel uitmaken van een gelijkgestemde groep. Het tweede houdt in dat we ons eigen oordeel serieuzer nemen naarmate anderen hetzelfde oordeel hebben, en andersom dat we de mening van anderen eerder voor waar houden als die overeenkomt met onze eigen mening.

Beide factoren zijn ook bepalend als we keuzes moeten maken tussen verschillende opties. In een specifiek consumptieve context speelt echter nog een factor mee: de behoefte om uniek te zijn. Die behoefte kan er juist toe leiden dat iemand een andere keuze maakt dan de mensen om hem heen. Consumenten met een sterke neiging om zich van anderen te onderscheiden zullen dus meer genieten als ze hun plezier níet met anderen hoeven te delen.

Bron: Journal of Marketing Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in