Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebruik social media parallel aan economische groei

Social media hebben vooral in de opkomende economieën een hoge vlucht genomen, zo blijkt uit het International Business Report (IBR) van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel de algemene toegang tot internet bij de opkomende landen nog fors achterloopt bij de ontwikkelde landen, is er een aanzienlijk verschil in het zakelijk gebruik van social media. De topvijf van landen die intensief gebruik maken van social media voor zakelijke doeleinden bestaat uit:
1. Mexico
2. Turkije
3. Thailand
4. India
5. Nederland

related partner content for mobile comes here

Het verschil in zakelijk gebruik tussen de nummer één en nummer vijf is volgens Grant Thornton opvallend: 80 procent tegenover 56 procent. Landen als België (26 procent) en Frankrijk (22 procent) bungelen ergens onderaan in de lijst van 39 landen. Ook opmerkelijk: zeker driekwart van de ondernemers in Latijns Amerika neemt zich voor social media vaker te gaan gebruiken in de toekomst, terwijl bij de Europese landen tweederde van de ondernemers dit van plan is.

Actieve houding
Frank Ponsioen, partner bij Grant Thornton: ‘TNS NIPO gaf in een onderzoek van oktober vorig jaar al aan dat die landen waar de beschikbaarheid van internet snel groeit, de sociale netwerken intensief worden gebruikt. Van de Chinezen die online zijn, is 88 procent blogger of forumdeelnemer, in Nederland is dat 29 procent. Social media zijn voor velen van hen de eerste kennismaking met internet, terwijl wij al bijna 20 jaar vertrouwd zijn met het fenomeen. Uit ons onderzoek blijkt dat het gebruik van social media parallel loopt met gezonde economische groei. Er heerst een tegenstelling tussen Westerse en opkomende landen als het gaat om de houding tegenover nieuwe manieren van denken en werken. En dan moet het echte wijdverbreide internetgebruik bij de grote bevolkingen van de opkomende landen nog op gang komen. Europa lijkt hier kansen verloren te laten gaan.’

Papieren krant
Het zakelijk gebruik van internet concentreert zich wereldwijd op adverteren (53 procent), communicatie met klanten (51 procent) en recruitment (43 procent). Klantcontact heeft bij Latijns-Amerikanen en Aziaten de grootste voorkeur (respectievelijk 72 en 65 procent). Ondanks de hoge vlucht van de nieuwe media blijven ondernemers erg trouw aan de krant in gedrukte en online vorm. De krant is, zowel in gedrukte als online vorm, de nieuwsbron met de meeste voorkeur (51 procent). In Nederland lezen 9 op de 10 ondernemers minstens drie keer per week de krant en is de krant voor 60 procent van hen de voornaamste nieuwsbron.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in