Gebruik social media parallel aan economische groei
Hoewel de algemene toegang tot internet bij de opkomende landen nog fors achterloopt bij de ontwikkelde landen, is er een aanzienlijk verschil in het zakelijk gebruik van social media. De topvijf van landen die intensief gebruik maken van social media voor zakelijke doeleinden bestaat uit:
1. Mexico
2. Turkije
3. Thailand
4. India
5. Nederland
Het verschil in zakelijk gebruik tussen de nummer één en nummer vijf is volgens Grant Thornton opvallend: 80 procent tegenover 56 procent. Landen als België (26 procent) en Frankrijk (22 procent) bungelen ergens onderaan in de lijst van 39 landen. Ook opmerkelijk: zeker driekwart van de ondernemers in Latijns Amerika neemt zich voor social media vaker te gaan gebruiken in de toekomst, terwijl bij de Europese landen tweederde van de ondernemers dit van plan is.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Actieve houding
Frank Ponsioen, partner bij Grant Thornton: ‘TNS NIPO gaf in een onderzoek van oktober vorig jaar al aan dat die landen waar de beschikbaarheid van internet snel groeit, de sociale netwerken intensief worden gebruikt. Van de Chinezen die online zijn, is 88 procent blogger of forumdeelnemer, in Nederland is dat 29 procent. Social media zijn voor velen van hen de eerste kennismaking met internet, terwijl wij al bijna 20 jaar vertrouwd zijn met het fenomeen. Uit ons onderzoek blijkt dat het gebruik van social media parallel loopt met gezonde economische groei. Er heerst een tegenstelling tussen Westerse en opkomende landen als het gaat om de houding tegenover nieuwe manieren van denken en werken. En dan moet het echte wijdverbreide internetgebruik bij de grote bevolkingen van de opkomende landen nog op gang komen. Europa lijkt hier kansen verloren te laten gaan.’
Papieren krant
Het zakelijk gebruik van internet concentreert zich wereldwijd op adverteren (53 procent), communicatie met klanten (51 procent) en recruitment (43 procent). Klantcontact heeft bij Latijns-Amerikanen en Aziaten de grootste voorkeur (respectievelijk 72 en 65 procent). Ondanks de hoge vlucht van de nieuwe media blijven ondernemers erg trouw aan de krant in gedrukte en online vorm. De krant is, zowel in gedrukte als online vorm, de nieuwsbron met de meeste voorkeur (51 procent). In Nederland lezen 9 op de 10 ondernemers minstens drie keer per week de krant en is de krant voor 60 procent van hen de voornaamste nieuwsbron.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid