'Foodreclame voor kinderen soms dubieus'


Dat concludeert de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) na onderzoek naar de marketing van voedingsmiddelen gericht op kinderen van 1 tot 12 jaar. Bij 136 kidsmarketingproducten is gekeken naar de wijze van aanprijzing, de energiewaarde en de portiegrootte. Koek, broodbeleg, snoep, ontbijtgranen en toetjes zijn de productgroepen waarvoor de meeste kidsmarketing plaatsvond. Dit zijn producten die relatief veel kilocalorieën leveren.
Regelmatig waren teksten bij deze kidsmarketingproducten dubieus met betrekking tot een verantwoord voedingspatroon, zegt de VWA. Zo werd er bijvoorbeeld een koekje met chocola aanbevolen als ontbijt. In zes gevallen werd bij het product de suggestie gewekt dat het gebruik kinderen meer aanzien geeft bij leeftijdsgenoten.
Ook waren er teksten die kinderen aanzetten tot overreding van de ouders tot aankoop van het product. Verder bleek dat bij ongeveer een kwart van de producten voor kinderen bekende figuren of karakters op de verpakking voorkwamen of ‘verzamelobjecten’ bijgevoegd waren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe VWA dringt er bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op aan dat kidsmarketing ‘nauwlettend wordt gevolgd’. Ook de Consumentenbond en de Nederlandse Hartstichting hebben dat gisteren aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid gevraagd. Het aantal kinderen met overgewicht is de laatste tien jaar verdubbeld. Volgens de twee organisaties komt dat mede door reclame op bijvoorbeeld televisie en internet. Hoogervorst vindt dat de voedselproducenten zichzelf gedragsregels moeten opleggen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid