Overslaan en naar de inhoud gaan

'Foodreclame voor kinderen soms dubieus'

Voedingsmiddelenproducenten gebruiken bij reclame voor kinderen soms reclameteksten die ‘twijfelachtig of dubieus zijn’.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat concludeert de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) na onderzoek naar de marketing van voedingsmiddelen gericht op kinderen van 1 tot 12 jaar. Bij 136 kidsmarketingproducten is gekeken naar de wijze van aanprijzing, de energiewaarde en de portiegrootte. Koek, broodbeleg, snoep, ontbijtgranen en toetjes zijn de productgroepen waarvoor de meeste kidsmarketing plaatsvond. Dit zijn producten die relatief veel kilocalorieën leveren.

related partner content for mobile comes here

Regelmatig waren teksten bij deze kidsmarketingproducten dubieus met betrekking tot een verantwoord voedingspatroon, zegt de VWA. Zo werd er bijvoorbeeld een koekje met chocola aanbevolen als ontbijt. In zes gevallen werd bij het product de suggestie gewekt dat het gebruik kinderen meer aanzien geeft bij leeftijdsgenoten.
Ook waren er teksten die kinderen aanzetten tot overreding van de ouders tot aankoop van het product. Verder bleek dat bij ongeveer een kwart van de producten voor kinderen bekende figuren of karakters op de verpakking voorkwamen of ‘verzamelobjecten’ bijgevoegd waren.

De VWA dringt er bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op aan dat kidsmarketing ‘nauwlettend wordt gevolgd’. Ook de Consumentenbond en de Nederlandse Hartstichting hebben dat gisteren aan minister Hoogervorst van Volksgezondheid gevraagd. Het aantal kinderen met overgewicht is de laatste tien jaar verdubbeld. Volgens de twee organisaties komt dat mede door reclame op bijvoorbeeld televisie en internet. Hoogervorst vindt dat de voedselproducenten zichzelf gedragsregels moeten opleggen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in