Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese bedrijven moeten scherper inkopen

Het huidige economisch klimaat blijken veel Europese bedrijven zich tot koopjesjagers te ontpoppen. Toch blijken weinigen er een duidelijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit de antwoorden van de 180 ondervraagde hoofden inkoop blijkt dat er, zodra bezuiniging op de managementagenda komt de staan, op koopjes gejaagd wordt. 55 Procent van de onderzochte bedrijven heeft gesneden in de uitgaven of gaat dat in het eerste kwartaal van dit jaar doen. Gemiddeld wordt gestreefd naar een gemiddelde reductie van 10 procent, en slechts 18 procent van de ondervraagden gelooft in het ontslaan van mensen als bijdrage aan het snel verbeteren van winst.Van een duidelijke strategie is over het algemeen geen sprake. Er wordt gewoon minder ingekocht, of meer afgedongen op de prijs per eenheid. Hoewel 98 procent aangeeft efficiënter te willen inkopen, heeft meer dan 57 procent daarvoor geen concrete doelstellingen of tijdslimiet. Het onderzoeksrapport formuleert ‘spend management’ als een proces met drie onderdelen:
1. Analyse - verzamelen en analyseren van de huidige inkoopkosten en -hoeveelheden.
2. Sourcing - vinden en selecteren van mogelijke leveranciers en onderhandelen over contracten op basis van meer criteria dan alleen prijs en volume.
3. Compliance - zeker stellen dat alle werknemers inkopen op basis van vooraf onderhandelde contracten.

related partner content for mobile comes here

De grootste uitdaging ligt op het gebied van compliance; ruim 35 procent van de inkopen wordt zonder contract afgewerkt en zonder vooraf goedgekeurde leveranciers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in