Europese bedrijven moeten scherper inkopen


Uit de antwoorden van de 180 ondervraagde hoofden inkoop blijkt dat er, zodra bezuiniging op de managementagenda komt de staan, op koopjes gejaagd wordt. 55 Procent van de onderzochte bedrijven heeft gesneden in de uitgaven of gaat dat in het eerste kwartaal van dit jaar doen. Gemiddeld wordt gestreefd naar een gemiddelde reductie van 10 procent, en slechts 18 procent van de ondervraagden gelooft in het ontslaan van mensen als bijdrage aan het snel verbeteren van winst.Van een duidelijke strategie is over het algemeen geen sprake. Er wordt gewoon minder ingekocht, of meer afgedongen op de prijs per eenheid. Hoewel 98 procent aangeeft efficiënter te willen inkopen, heeft meer dan 57 procent daarvoor geen concrete doelstellingen of tijdslimiet. Het onderzoeksrapport formuleert ‘spend management’ als een proces met drie onderdelen:
1. Analyse - verzamelen en analyseren van de huidige inkoopkosten en -hoeveelheden.
2. Sourcing - vinden en selecteren van mogelijke leveranciers en onderhandelen over contracten op basis van meer criteria dan alleen prijs en volume.
3. Compliance - zeker stellen dat alle werknemers inkopen op basis van vooraf onderhandelde contracten.
De grootste uitdaging ligt op het gebied van compliance; ruim 35 procent van de inkopen wordt zonder contract afgewerkt en zonder vooraf goedgekeurde leveranciers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid