Goldman Sachs mogelijk tijdschriftenuitgever
Aan Advertising Age hebben medewerkers van Goldman bevestigd dat er een plan is voor het uitgeven van special interest en business-to-business tijdschriften. Als Goldman Sachs de stap zet, heeft dat een grote verandering van de Amerikaanse tijdschriftenmarkt tot gevolg. Het opzetten van een eigen uitgeversdivisie zou zich vrijwel geheel voltrekken via overnames van, overwegend beursgenoteerde, uitgevers. De huidige recessie is gunstig, omdat de waarde van veel uitgevers is gekelderd. Eerste overnamedoelwit zou Primedia zijn. Deze uitgever is nu 623,5 miljoen dollar waard. Op 30 september was dat nog 2 miljard. Goldman zou ook al voorzichtig kopstukken uit het uitgeversvak hebben gepolst om de divisie te gaan leiden, zoals Don Logan, ceo van AOL Time Warner en Steve Florio, topman van Conde Nast. Als Goldman het plan uitvoert, zou het een vreemde eend in de bijt worden. De Amerikaanse tijdschriftenmarkt onderscheidt zich van andere media doordat hij beheerst wordt door relatief kleine familiebedrijven die aan concentratie weerstand hebben weten te bieden. Uitgeverij Goldman Sachs is geen familiebedrijf.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid