Drankcampagnes werken niet bij jongeren
‘We zijn naïef geweest’, zegt Van Dalen. ‘We geloofden dat voorlichting gedrag zou beïnvloeden. Maar nu zeg ik: het heeft eerder averechts gewerkt.'
Minister Hoogervorst (Volksgezondheid, VVD) en de Tweede Kamer willen de voorlichting aan jongeren de komende jaren opvoeren. Het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ), dat in opdracht van VWS de campagnes bedenkt en uitvoert, erkent dat ‘voorlichting op zichzelf jongeren niet minder laat drinken'.
Sinds 1990 probeert de overheid via voorlichtingcampagnes overmatig alcoholgebruik onder jongeren te bestrijden. Op dit moment besteedt het ministerie van VWS hier 750.000 euro aan, tegen circa anderhalf miljoen euro tien jaar geleden. Tot voor kort werd vooral campagne gevoerd met tv-spotjes als Do you know, do you care? Nu gaan teams van voorlichters campings langs om jongeren op de gevaren van alcohol te wijzen.
Desondanks zijn jongeren, volgens cijfers van het Trimbosinstituut, sindsdien alleen maar meer gaan drinken. Effecten van voorlichting zijn er bovendien niet. Uit een evaluatie van het NIGZ uit 2003 blijkt dat voorgelichte jongeren niet minder drinken dan jongeren die geen voorlichting hebben gehad (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid