Overslaan en naar de inhoud gaan

Drankcampagnes werken niet bij jongeren

Campagnes om het alcoholgebruik onder jongeren te verminderen, hebben geen enkel effect gehad. Dat zegt Wim van Dalen, die tot 2002 voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘We zijn naïef geweest’, zegt Van Dalen. ‘We geloofden dat voorlichting gedrag zou beïnvloeden. Maar nu zeg ik: het heeft eerder averechts gewerkt.'
Minister Hoogervorst (Volksgezondheid, VVD) en de Tweede Kamer willen de voorlichting aan jongeren de komende jaren opvoeren. Het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ), dat in opdracht van VWS de campagnes bedenkt en uitvoert, erkent dat ‘voorlichting op zichzelf jongeren niet minder laat drinken'.
Sinds 1990 probeert de overheid via voorlichtingcampagnes overmatig alcoholgebruik onder jongeren te bestrijden. Op dit moment besteedt het ministerie van VWS hier 750.000 euro aan, tegen circa anderhalf miljoen euro tien jaar geleden. Tot voor kort werd vooral campagne gevoerd met tv-spotjes als Do you know, do you care? Nu gaan teams van voorlichters campings langs om jongeren op de gevaren van alcohol te wijzen.

related partner content for mobile comes here

Desondanks zijn jongeren, volgens cijfers van het Trimbosinstituut, sindsdien alleen maar meer gaan drinken. Effecten van voorlichting zijn er bovendien niet. Uit een evaluatie van het NIGZ uit 2003 blijkt dat voorgelichte jongeren niet minder drinken dan jongeren die geen voorlichting hebben gehad (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in