De televisiecampagne van Microsoft
De eerste resultaten van de social mediacampagne die Microsoft voor Windows 7 in Nederland ontwikkelde, zijn boven verwachting, aldus Smit: de gestelde doelen gingen 3 keer over de kop en het bedrijf mat een hoge klanttevredenheid. Smit: ‘We zagen dat de meningen over Windows 7 neutraal waren, met een neiging naar positief. En als er een keer een negatieve review verscheen, gingen mensen voor ons reageren. Dat hoefden we niet eens zelf te doen. Wat dat betreft hebben we nooit risico gelopen dat de stemming in ons nadeel zou uitvallen. Daar hebben we vooraf ook aan gewerkt door mensen er in een vroeg stadium bij te betrekken, en vervolgens transparant te zijn.’
Maar in marketing is het nooit ‘one size fits all’, aldus Smit. De tv-commercials moeten het Nederlandse publiek meer bekend maken met de verschillende producten –onder andere Explorer, Office, Messenger- en uitleggen wat ze doen. Smit: ‘Consumenten krijgen nu een browser-keuzescherm te zien. Je hoeft dus niet meer voor Explorer te kiezen. We hebben echter getest wat mensen van de verschillende browsers en aanbieders weten en wat blijkt: het kennisniveau ligt heel laag. Social schiet tekort als het gaat om kennis opbouwen op dit vlak. Mensen willen daarnaast vooral dat internet snel is, en veilig. Dus dat ga je dan claimen. De televisiecampagne dient puur om de propositie meer bekendheid te geven. Om een gevoel neer te zetten. En dat vervolgens online uit te bouwen; we hebben ook zwaar online ingezet. Tevens verwijzen we naar onze consumentensite www.windows.nl, waarop we alles uitleggen.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDe campagne bestaat uit 3 commercials, waarin de logo’s van alle Microsoft-producten tot leven komen en als een familie aan de consument worden voorgesteld. De eerste commercial is gewijd aan Explorer. Een mannetje gekleed in het Explorer-logo stelt zich steeds weer voor aan de andere leden van de familie. “Omdat hij in de ‘in private’ navigatie geen privé gegevens opslaat.”
Er is gekozen voor een licht humoristische ondertoon. Smit: ‘We gaan nu spelenderwijs de familie voorstellen. Wat hoort al allemaal bij Windows? De gedachte achter de familie is dat je aan een half woord genoeg hebt. We hebben hier heel bewust op boodschapniveau gekeken, en we wilden de producten een gezicht geven, met herkenbare commercials. Je kunt je echter voorstellen dat je bij Office weer iets meer uit te leggen hebt.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid