Bijna de helft van 'merktrajecten' mislukt...
Dit concluderen Edwin Winter en Wouter van der Weijden van adviesbureau &Samhoud in Utrecht na een onderzoek onder 600 managers uit het Nederlandse bedrijfsleven en overheidsorganisaties.
In hun boek 'Authentieke organisaties. Echte merken' leggen zij uit wat er mis gaat en hoe het beter kan. De oplossing zit in het 'doorleven van het merk in de eigen organisatie'.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaNiet verrassend is dat 73 procent van de ondervraagde managers aangeeft het merk belangrijk te vinden. Zo leidt een sterk merk tot een sterk extern imago en levert het een bijdrage aan omzet, winstgroei en een hogere beurswaarde, denken ze. Maar ook het interne imago is gebaat bij een sterk merk.
Daarom wordt er ook fors geinvesteerd in het merk. Maar 45 procent van de ondervraagde managers ziet daarvan geen positief effect.
Uit het onderzoek blijkt dat de interne doorvertaling van het merk via internal branding, onvoldoende aandacht krijgt. Een kwart van de managers geeft zelfs aan dat er nauwelijks of helemaal geen budget is gereserveerd voor de interne doorvertaling van het merk.
74 procent van de managers geeft aan dat de medewerkers bekend zijn met de inhoud van het merk. Slechts 51 procent geeft aan dat het merk daadwerkelijk wordt vertaald in merkconform gedrag en iets minder dan de helft (49 procent) zegt dat de medewerkers echte merkambassadeurs zijn.
De auteurs hebben uitgevonden dat bij succesvolle organisaties het merk binnen de organisatie wel geactiveerd en verankerd wordt.
En daarmee is het onderzoek en het boek vooral een manier om de eigen winkel te verkopen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid