Overslaan en naar de inhoud gaan

Bijna de helft van 'merktrajecten' mislukt...

Ondanks dat bedrijven en overheidsorganisaties hun merk als zeer belangrijk ervaren omdat het veel voordelen oplevert, mislukt bijna de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit concluderen Edwin Winter en Wouter van der Weijden van adviesbureau in Utrecht na een onderzoek onder 600 managers uit het Nederlandse bedrijfsleven en overheidsorganisaties.

related partner content for mobile comes here

In hun boek leggen zij uit wat er mis gaat en hoe het beter kan. De oplossing zit in het 'doorleven van het merk in de eigen organisatie'.

Niet verrassend is dat 73 procent van de ondervraagde managers aangeeft het merk belangrijk te vinden. Zo leidt een sterk merk tot een sterk extern imago en levert het een bijdrage aan omzet, winstgroei en een hogere beurswaarde, denken ze. Maar ook het interne imago is gebaat bij een sterk merk.

Daarom wordt er ook fors geinvesteerd in het merk. Maar 45 procent van de ondervraagde managers ziet daarvan geen positief effect.

Uit het onderzoek blijkt dat de interne doorvertaling van het merk via internal branding, onvoldoende aandacht krijgt. Een kwart van de managers geeft zelfs aan dat er nauwelijks of helemaal geen budget is gereserveerd voor de interne doorvertaling van het merk.

74 procent van de managers geeft aan dat de medewerkers bekend zijn met de inhoud van het merk. Slechts 51 procent geeft aan dat het merk daadwerkelijk wordt vertaald in merkconform gedrag en iets minder dan de helft (49 procent) zegt dat de medewerkers echte merkambassadeurs zijn.

De auteurs hebben uitgevonden dat bij succesvolle organisaties het merk binnen de organisatie wel geactiveerd en verankerd wordt.

En daarmee is het onderzoek en het boek vooral een manier om de eigen winkel te verkopen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in