Overslaan en naar de inhoud gaan

Big data heeft creatie nodig

Grote merken experimenteren met nieuwe manieren om insights uit big data te vertalen naar bruikbare, creatieve concepten voor consumenten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Coca-Cola bijvoorbeeld heeft met zijn 57 miljoen ‘likes’ op Facebook (en zijn 18 miljoen gebruikers van MyCokeRewards) toegang tot heel veel consumentendata. Maar hoe vertaal je de verkregen insights naar bruikbare en creatieve content? Grote organisaties zullen hun marketing(intelligence)-afdeling opnieuw moeten inrichten om de grote hoeveelheid aan big data te kunnen verwerken, maar ook om er vervolgens iets zinvols mee te doen.

related partner content for mobile comes here

Want insights uit data leveren alleen iets op als er een belangrijk, ‘traditioneler’ marketingingredient aan wordt toegevoegd, namelijk emotie.

Keith Weed, CMO bij Unilever, stelt dat differentiatie alleen wordt bereikt ‘als er ‘magie’ wordt gehaald uit facts & figures’: ‘Uiteindelijk beschikt iedereen over evenveel data, maar data laat alleen zien wat mensen doen. Dit naar insights vertalen wordt de uitdaging; dan verandert data in magie.’

Big data moeten werken voor zowel de consument als de adverteerder. Ford bijvoorbeeld ontwikkelde samen met het bureau Smart Design een dashboard waarop autorijders updates te zien krijgen over brandstofverbruik, middels visueel mooi vormgegeven icoontjes. Ford zorgt er op deze manier voor dat consumenten beter inzicht krijgen in (hun) data, en aan de andere kant kan Ford nieuwe trends in gedrag spotten, en die weer toepassen in nieuwe productontwikkelingen.

Bron: Warc

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in