Big data heeft creatie nodig


Coca-Cola bijvoorbeeld heeft met zijn 57 miljoen ‘likes’ op Facebook (en zijn 18 miljoen gebruikers van MyCokeRewards) toegang tot heel veel consumentendata. Maar hoe vertaal je de verkregen insights naar bruikbare en creatieve content? Grote organisaties zullen hun marketing(intelligence)-afdeling opnieuw moeten inrichten om de grote hoeveelheid aan big data te kunnen verwerken, maar ook om er vervolgens iets zinvols mee te doen.
Want insights uit data leveren alleen iets op als er een belangrijk, ‘traditioneler’ marketingingredient aan wordt toegevoegd, namelijk emotie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSKeith Weed, CMO bij Unilever, stelt dat differentiatie alleen wordt bereikt ‘als er ‘magie’ wordt gehaald uit facts & figures’: ‘Uiteindelijk beschikt iedereen over evenveel data, maar data laat alleen zien wat mensen doen. Dit naar insights vertalen wordt de uitdaging; dan verandert data in magie.’
Big data moeten werken voor zowel de consument als de adverteerder. Ford bijvoorbeeld ontwikkelde samen met het bureau Smart Design een dashboard waarop autorijders updates te zien krijgen over brandstofverbruik, middels visueel mooi vormgegeven icoontjes. Ford zorgt er op deze manier voor dat consumenten beter inzicht krijgen in (hun) data, en aan de andere kant kan Ford nieuwe trends in gedrag spotten, en die weer toepassen in nieuwe productontwikkelingen.
Bron: Warc
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid