Overslaan en naar de inhoud gaan

Activatie en onderzoek in de Marktplaats-camper

Markplaats rijdt dit jaar met een verbouwde Fiat-camper langs ‘s heren wegen. In het kader van een activatie rond de Ik vind-campagne,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

kwam met het idee: een speciale Marktplaats-camper rijdt deze zomer door Nederland, waarbij Nederlanders die iets hebben met Marktplaats, een pasfoto van zichzelf kunnen laten maken. Dat gebeurt in een speciale- door topfotograaf Carli Hermes- ontworpen fotohokje. De pasfoto’s mogen mee naar huis worden genomen, maar worden –naast de leukste gebruikersverhalen- ook gebruikt voor verdere invulling van de langetermijn Ik vind-campagne. Deze campagne draait om de ervaringen van Marktplaats-gebruikers.
Francine van Dierendonck, marketing director Marktplaats en eBay: ‘We wilden Marktplaats met deze campagne geen letterlijk gezicht geven, bijvoorbeeld in de vorm van een poppetje, omdat we vinden dat Marktplaats van iedereen is. Maar aan de andere kant moet Marktplaats wel meer zichtbaar worden. Met de Ik Vind-campagne hebben we naar mijn mening hier een goede oplossing voor gevonden. De Marktplaats-gebruiker en zijn verhaal staan nu centraal. Zij geven Marktplaats een gezicht.’

related partner content for mobile comes here

De camper dient niet alleen een activatiedoel. Van Dierendonck: ‘In de camper met vragen en opmerkingen, maar we zullen er ook kwalitatief onderzoek doen, bijvoorbeeld in de vorm van testpanels, en usability-onderzoek. Hiervoor hebben we 3 schermen in de camper geplaatst.’ Voordeel is dat Marktplaats nu ook eens kennis maakt met consumenten die verder van de Randstad wonen. ‘Natuurlijk doen we ook online onderzoek en dat werkt prima, maar met offline kwalitatief onderzoek krijg je toch altijd het zelfde soort publiek. Marktplaats wordt in het land anders beleefd en gebruikt dan in de Randstad.’

Daarnaast heeft de camper nog een belangrijk intern doel: ‘Als het gaat om de Net Promoter Score vind ik dat bedrijven teveel op het cijfer gaan zitten, terwijl het juist moet gaan om meer en betere interactie met de klant. Alle 200 werknemers van Marktplaats moeten dit jaar dan ook minstens 1 dag mee met de camper, zodat ze weer weten waar ze het voor doen.’

Ieder kwartaal worden binnen eBay Inc. de marketingbudgetten opnieuw vastgesteld, dus dat maakt het lastig om vooruit te plannen, of grote investeringen te doen voor de langere termijn. ‘Ik denk dat we met deze campagne hier een oplossing voor gevonden hebben. Omdat het concept nu staat kun je veel makkelijker beslissen over de te nemen stappen, en de kanalen die je daarbij wilt inzetten.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in