Overslaan en naar de inhoud gaan

4 feiten over het lezen van e-books

Pew Research Center deed onderzoek naar Amerikanen en bibliotheken. Natuurlijk kwam ook het e-book aan bod.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

1. Wat blijkt? E-books worden weliswaar steeds vaker gelezen, maar nog maar slechts 4 procent van de Amerikanen zijn ‘e-book only’-lezers (zo gek is dat natuurlijk niet..).

related partner content for mobile comes here

2. 28 procent van de Amerikaanse bevolking heeft wel eens een e-book gelezen. Maar dit aantal heeft geen effect op de hoeveelheid mensen die printboeken lezen, want de meeste mensen die e-books lezen, pakken ook papieren edities op.

3. Degenen die zowel e-books als printboeken lezen, geven de voorkeur aan verschillende formaten op verschillende momenten te lezen. Beide formaten hebben hun voordelen voor de lezers.

In het kort: consumenten prefereren e-books als het gaat om snelle toegang tot het boeken en het meeneemgemak. Print wint wanneer er moet worden voorgelezen aan kinderen of als men zijn boeken met anderen deelt.

Boeken in bed lezen: 45 procent doet het met een e-book, 43 procent leest liever een papieren boek. (12 procent leest blijkbaar niet in bed.)

4. Een ander opmerkelijk punt uit het onderzoek is dat mensen die boeken bij een bieb lenen, eigenlijk boekkopers zijn. Ze kopen liever een boek dan dat ze hem lenen.

Dat kan mogelijkheden bieden voor uitgevers zijn die vrees hebben om e-books aan bibliotheken te verkopen. Uit een onderzoek dat Pew in 2011 deed, bleek dat van de 78 procent van de ondervraagden (Amerikanen van 16 jaar en ouder), 54 procent van de printboeklezers de boeken liever koopt dan leent. Voor e-booklezers is dat maar liefst 61 procent. 

Bron

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in