10 handvatten voor perfecte briefing


Het belang van de briefing wordt in de praktijk nogal eens onderschat.
Er wordt onvoldoende geïnvesteerd in een gedegen start van het campagneontwikkelingstraject en onder tijdsdruk sneuvelt de briefing als eerste.
Bovendien lopen veel briefings in de soep door gebrek aan communicatie en samenwerking. Voor een structurele verbetering van het proces moeten bureaus en adverteerders dus meer samenwerken.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDit is één van de conclusies uit het SWOCC onderzoek 'Reclamebriefing: Een goede brief is het halve werk', dat volgende week verschijnt.
Auteur Tamara van der Peet ontwikkelde een model dat kan worden gebruikt om het briefingsproces structureel beter in te richten.
Op basis van co-creatie dus: bureau en adverteerder moeten volgens haar de briefing samen schrijven, alle kampen moeten in een speciaal voor de briefing opgericht brandteam zitten en men moet structureel momenten van samenkomst in het proces inbouwen.
Daarnaast geeft ze tien handvatten voor een optimaal briefingsproces, hieronder staan ze beknopt onder elkaar:
1. Een goede brief is het halve werk
2. Werk samen
3. Communiceer open met elkaar
4. Bepaal van tevoren duidelijk wat je van elkaar verwacht
5. Durf te kiezen, een briefingsproces is een reductieproces.
6. Stel de goede vragen om achter elkaars verwachtingen te komen
7. Is de brief slecht? Koppel terug en vraag om een betere!
8. Kern van de briefing moet het probleem van het merk zijn.
9. Is de brief KoSHIR, oftewel Kort, Sturend, Helder, Inspirerend en Relevant?
10. Het briefingsdocument is belangrijk, maar niet heilig; het gaat uiteindelijk om de inhoud
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid