Overslaan en naar de inhoud gaan

10 handvatten voor perfecte briefing

Het belang van de briefing wordt in de praktijk nogal eens onderschat. Er wordt onvoldoende geïnvesteerd in een gedegen start van het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het belang van de briefing wordt in de praktijk nogal eens onderschat.
Er wordt onvoldoende geïnvesteerd in een gedegen start van het campagneontwikkelingstraject en onder tijdsdruk sneuvelt de briefing als eerste.

related partner content for mobile comes here

Bovendien lopen veel briefings in de soep door gebrek aan communicatie en samenwerking. Voor een structurele verbetering van het proces moeten bureaus en adverteerders dus meer samenwerken.

Dit is één van de conclusies uit het 'Reclamebriefing: Een goede brief is het halve werk', dat volgende week verschijnt.

Auteur Tamara van der Peet ontwikkelde een model dat kan worden gebruikt om het briefingsproces structureel beter in te richten.
Op basis van co-creatie dus: bureau en adverteerder moeten volgens haar de briefing samen schrijven, alle kampen moeten in een speciaal voor de briefing opgericht brandteam zitten en men moet structureel momenten van samenkomst in het proces inbouwen.

Daarnaast geeft ze tien handvatten voor een optimaal briefingsproces, hieronder staan ze beknopt onder elkaar:

1. Een goede brief is het halve werk
2. Werk samen
3. Communiceer open met elkaar
4. Bepaal van tevoren duidelijk wat je van elkaar verwacht
5. Durf te kiezen, een briefingsproces is een reductieproces.
6. Stel de goede vragen om achter elkaars verwachtingen te komen
7. Is de brief slecht? Koppel terug en vraag om een betere!
8. Kern van de briefing moet het probleem van het merk zijn.
9. Is de brief KoSHIR, oftewel Kort, Sturend, Helder, Inspirerend en Relevant?
10. Het briefingsdocument is belangrijk, maar niet heilig; het gaat uiteindelijk om de inhoud

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in