Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat doen ze op je site?

Als mensen lange tijd op een site doorbrengen, betekent dat niet noodzakelijkerwijs dat die site effectief is.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is een bekend probleem dat misschien nooit helemaal zal worden opgelost: wat ‘doet’ een site? Wat is het effect ervan? Bij ‘het meten van internet’ kijken we naar twee dingen. Ten eerste naar de web-analytics: wat is de (kosten)effectiviteit van online campagnes? Wat gebeurde er toen een gebruiker een advertentie zag?

related partner content for mobile comes here

Ten tweede meten we het online publiek: wie bereiken we, en hoe vaak? Hoeveel mensen bereiken we? En, daaruit volgend: wat is het optimale format van een campagne? Dat soort dingen. Beide aspecten zijn erg moeilijk te meten. De stickiness van een site - de tijd die internetters op een site doorbrengen - levert daar een goede illustratie van.

Want wat betekent het eigenlijk als een bezoek aan een site van korte duur is? Je kunt er alle kanten mee uit. De site is dan bijvoorbeeld slechts gebruikt als middel om toegang te krijgen tot een andere site. Of de lay-out en navigatie van de site zijn dermate slecht dat de bezoeker het meteen voor gezien houdt. Of de site was niet relevant voor de informatie die de bezoeker zocht. Of de homepage was juist zeer volledig, informatief, eenvoudig en effectief. Ook als een bezoek lang duurt, kan dat van alles betekenen.

Natuurlijk: de site kan erg interessant zijn en de gebruiker enorm boeien. Maar er zijn minder rooskleurige verklaringen, zoals slechte en ingewikkelde navigatie, lange downloadtijden, betalings- of registratieprocedures die omslachtig zijn of niet goed werken. Of misschien liet iemand zijn browser na kort op de site te hebben gekeken uren op de site staan, terwijl hij in een ander scherm allang weer bezig was met andere dingen...

Bron: Admap

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in