Overslaan en naar de inhoud gaan

Vergelijken mag, maar moet niet

Vergelijkende reclame mag. Maar veel adverteerders zijn nog terughoudend. Terecht, want er zitten nogal wat haken en ogen aan. A-merken…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Duitsland was het expliciet vergelijken van merken en producten in reclame lange tijd zo goed als verboden. Europese regelgeving heeft daar eind jaren negentig verandering in gebracht. Toch wil tweederde van de Duitse adverteerders niets van vergelijkende reclame weten. Opvallend is dat van de reclamebureaus slechts eenderde vergelijkende reclame afwijst.
Dat veel adverteerders er weinig voor voelen, komt onder meer omdat ze onzeker zijn over de rechtsgeldigheid. Regeltjes zijn mooi, maar de jurisprudentie over wat nu eigenlijk wel en niet mag, moet nog op gang komen. Daarnaast is er de begrijpelijke vrees dat het imago geschaad wordt en dat er Amerikaanse toestanden gaan ontstaan, waarbij adverteerders met modder naar elkaar gooien.
Voor een deel komt die terughoudendheid voort uit koudwatervrees. Toch kun je de weifelende adverteerders geen ongelijk geven. Want onderzoek wijst uit dat veel consumenten vergelijkende reclame al gauw als agressief ervaren. Proberen reclamemakers dat te voorkomen door subtiele, humoristische toespelingen op de concurrent, dan is het gevaar groot dat de boodschap niet overkomt. Vooralsnog lijkt vergelijkende reclame vooral zinvol in relatief jonge markten, zoals de telecom- en energiemarkt, waarin merken nog een positie moeten verwerven. Gevestigde A-merken kunnen het vergelijken maar beter achterwege laten.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Planung & Analyse<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in