Vergelijken mag, maar moet niet
In Duitsland was het expliciet vergelijken van merken en producten in reclame lange tijd zo goed als verboden. Europese regelgeving heeft daar eind jaren negentig verandering in gebracht. Toch wil tweederde van de Duitse adverteerders niets van vergelijkende reclame weten. Opvallend is dat van de reclamebureaus slechts eenderde vergelijkende reclame afwijst.
Dat veel adverteerders er weinig voor voelen, komt onder meer omdat ze onzeker zijn over de rechtsgeldigheid. Regeltjes zijn mooi, maar de jurisprudentie over wat nu eigenlijk wel en niet mag, moet nog op gang komen. Daarnaast is er de begrijpelijke vrees dat het imago geschaad wordt en dat er Amerikaanse toestanden gaan ontstaan, waarbij adverteerders met modder naar elkaar gooien.
Voor een deel komt die terughoudendheid voort uit koudwatervrees. Toch kun je de weifelende adverteerders geen ongelijk geven. Want onderzoek wijst uit dat veel consumenten vergelijkende reclame al gauw als agressief ervaren. Proberen reclamemakers dat te voorkomen door subtiele, humoristische toespelingen op de concurrent, dan is het gevaar groot dat de boodschap niet overkomt. Vooralsnog lijkt vergelijkende reclame vooral zinvol in relatief jonge markten, zoals de telecom- en energiemarkt, waarin merken nog een positie moeten verwerven. Gevestigde A-merken kunnen het vergelijken maar beter achterwege laten.
<#FONT SIZE=1>Bron: Planung & Analyse<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid