Overslaan en naar de inhoud gaan

PWC: betere tijden voor betaalde kranten

Er komt een einde aan de jarenlange misère in de (betaalde) krantensector. Althans, dat voorspelt PricewaterhouseCoopers (PWC) in het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de rekenmeesters van het accountant- en adviesbureau is 2006 het jaar van de ommekeer: de advertentiemarkt stijgt met 1,1 pct. In de daaropvolgende vier jaar bedraagt de gemiddelde stijging van de advertentie-inkomsten 2,2 pct, tot een totaalbedrag van 1,435 miljard euro in 2010 (2006: 1,325 miljard).

related partner content for mobile comes here

Betaalde kranten blijven last houden van de gratis dagbladen. Maar door de betere economie, een hogere opbrengst per abonnee (de oplage van betaalde kranten daalt de komende vier jaar nog wel, met gemiddeld 2,8 pct) en per los verkocht nummer, en door een toename van het aantal 45-plussers keren ook zij het tij. Tussen 2005 en 2010 stijgt de groep 45-plussers van 6,6 naar 7,3 miljoen. De groei is bij mannen het grootste en die zijn het meest geneigd te betalen voor hun krant. Volgens PWC bedraagt in 2010 de betaalde krantenoplage in Nederland nog 3,36 miljoen, tegenover 3,73 miljoen dit jaar.

De populariteit van gratis kranten neemt bij jongere lezers en adverteerders de komende jaren nog toe. De aantrekkende advertentiemarkt en de hoger oplageomzet (door stijgende prijzen) zorgen ervoor dat de totale krantenmarkt toeneemt van 2,25 miljard euro in 2005 naar 2,45 miljard in 2010, een jaarlijkse groei van 1,7 pct.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in