Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe verkeersveiligheidscampagne van start

Demissionair minister De Boer van Verkeer en Waterstaat heeft woensdag 12 maart de nieuwe verkeersveiligheidscampagne over…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de campagne ligt de nadruk op het verplichte gebruik van aanwezige gordels achterin. Dit gebruik is al verplicht sinds 1992, maar blijkt bij veel automobilisten en passagiers nog steeds onvoldoende bekend. Uit onderzoek van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat op de achterbank maar ongeveer eenderde van de mensen (vaak kinderen) de gordels gebruikt. Voorin gebruiken vier op de vijf mensen de gordel. Eén procent extra gordelgebruik scheelt zo'n 3 doden en 20 zwaargewonden per jaar. Sinds 1990 zijn autofabrikanten verplicht om in nieuwe personenauto's niet alleen voorin maar ook achterin autogordels te installeren.

related partner content for mobile comes here

De autogordelcampagne is de eerste in een vijfjarige reeks verkeersveiligheidcampagnes. De slogan 'Daar kun je mee thuis komen'komt in alle verkeersveiligheidcampagnes terug. Symbool hiervoor is een deurmat met het tekst THUIS erop. Elke nieuwe spot en uiting maakt gebruik van de slogan waarin de mat te zien is. Kenmerkend voor de nieuwe campagnes is de positieve insteek die steeds het voordeel voor de verkeersdeelnemer laat zien: veilig thuis komen. Zo zal in de zomer 'Bob' met een nieuwe slogan verder gaan: 'Bob, daar kun je mee thuis komen'.

De landelijke campagne 'Gordels om, daar kun je mee thuis komen' bestaat uit een televisie-spot, verschillende radiospots, attentieborden langs de snelwegen en reclame-uitingen op de achterzijde van vrachtwagens. Gelijktijdig zijn er ook op provinciaal en gemeentelijk niveau activiteiten om het gordelgebruik te promoten. De politie ondersteunt de campagne en heeft de controle op het dragen van de autogordel al jaren als prioriteit. De campagne loopt tot eind mei.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in