Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe meetmethoden, nieuwe media-inzichten

Mediaonderzoek wordt steeds transparanter en sneller.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Duitsland wordt voor print bij ruim vijftig persprojecten een ‘harde’ meetmethode gebruikt, die ongeveer hetzelfde functioneert als kijkcijferonderzoek voor tv.

related partner content for mobile comes here

Een representatieve groep krijgt een soort elektronische scanstift en leest de krant. Met de scanner markeren de panelleden gelezen passages en ‘afhaakplaatsen’. De data worden opgeslagen, aan een rekencentrum doorgestuurd en geanalyseerd. Al binnen enkele uren zijn de uitkomsten beschikbaar voor journalisten.

Het onderzoek laat onder meer zien dat journalisten te veel aan hun eigen voorkeuren denken en te weinig aan hun lezers. Ook heeft de methode allerlei advertentiemythen ontzenuwd, bijvoorbeeld over de vermeende vaste voorkeursplaatsen van advertenties. Op welke plaatsen advertenties in het blad de meeste weerklank vinden, hangt bijvoorbeeld veel meer af van de redactionele structuur en geritualiseerde leespaden. En die zijn per titel anders.

Bron: Werben & Verkaufen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in