Modelcontract moet transparantie brengen in relatie met mediabureau


Ebiquity is één van de opstellers van het vorig jaar gepubliceerde onderzoek.van de Amerikaanse Adverteerdersbond (ANA). Het ANA onderzoek legde een pijnlijk gebrek aan transparantie aan de inkoopkant van media bloot en leidde tot veel discussie in de markt. Mediabureaus romen voor miljarden af in de schimmige, geautomatiseerde handel in internetadvertenties, luidde heel in het kort de conclusie.
De mediabureaus zouden de fikse kortingen - volgens de ANA van 2 tot 20% - zelf opstrijken. Ze doen dat bijvoorbeeld door geld in rekening te brengen voor adviesdiensten waar klanten niet om gevraagd hebben of die weinig om het lijf hebben. En de bureaus kopen advertenties in bij zuster- of dochterbedrijven, waarbij de marges kunnen liggen tussen 30 en 90%.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAangepast voor Nederlands recht
Door het steeds ingewikkelder wordende medialandschap en digitale ecosysteem sluiten contracten tussen mediabureau en adverteerder vaak niet meer aan bij de veranderende werkelijkheid. Heldere afspraken over data en technologie, dienstverlening en audit rights, zijn daarom zaken die in een samenwerkingsovereenkomst tussen bureau en adverteerder meegenomen zouden moeten worden of waarover bij het opstellen van een contract in ieder geval nagedacht moet worden.
De focus in het modelcontract ligt op het transparant maken van de relatie van de adverteerder met het mediabureau. Daarbij gaat het volgens Bart van der Gaag, directeur Ebiquity Nederland, in het bijzonder om het formaliseren van zaken als 'welke partijen zijn betrokken bij data-inzet,'en 'welke fees brengen ze hiervoor in rekening', maar ook 'hoe ga je om met data' en 'hoe zit het met de merkveiligheid (brand safety)'? Bij dit laatstgenoeme punt gaat het er bijvoorbeeld om dat in een programmatic ecosysteem display banners worden vertoond op een website die afbreuk doet aan de merkwaarde van het merk, zonder dat de adverteerder zich hiervan bewust is.
Goed handvat
Olaf Croon, directeur BVA, zegt het initiatief van Ebiquity Netherlands toe te juichen. 'Het modelcontract geeft adverteerders en bureaus een goed handvat om transparante afspraken met elkaar te maken.' Voor leden van BVA is het modelcontract verkrijgbaar op de site van BVA.
.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid