Overslaan en naar de inhoud gaan

Koekjesdebat laait weer op

Koekjesdebat laait weer op
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met het gebruik van anti-spyware programma's wissen internetters met enige regelmaat hun cookies. Marketeers kunnen dan niet meer individueel traceren wie hun site bezoekt en wat eenieder daar precies uitvoert. Een nieuw probleem?

related partner content for mobile comes here

New York Times publiceerde een . (Voor de nono's: ).

Eerst schrijft de krant dat, op grond van onderzoek van Jupiter Research van enkele maanden terug al, marketeers een probleem hebben met het periodiek wissen van cookies door surfers. Maar op het eind beweren deskundigen van de en het net van vrouwensites dat het in de praktijk reuze meevalt met het wissen van cookies.

Tussendoor klaagt de marketingcheffin van de krant over het probleem van het niet meer kunnen volgen van bezoekers van sites als ze zonder cookie binnenwandelen.

En een heer van het herhaalt de al zo vaak geuite mening dat zomaar cookies plaatsen op pc's van gebruikers niet zou moeten mogen. Hij is blij dt consumenten zich meer bewust worden van cookies.

Er staat ook dat het debat over cookies in Amerika in 1999 voor het eerst oplaaide. Dat is interessant want al eerder schreef ik voor NRC een stuk op de opiniepagina ('We moeten de baas blijven over onze privacy') over de mijns inziens te ver gaande infiltratie met cookies. Daarop schreef Per Maronier, toen van City Online van Wegener, een ingezonden brief over de voordelen van cookies.

Het vreemde in het hele cookieverhaal vind ik dat internetters na al die jaren kennelijk nog steeds niet precies weten wanneer cookies nuttig zijn bij het surfen en wanneer cookies brutaal informatie verzamelen. En dat ze met hun browser kunnen instellen hoever websites mogen gaan met het plaatsen van cookies. Misschien iets voor de consumentenbond? Of juist voor onze Nederlandse IAB om het publiek voor te lichten?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in