Overslaan en naar de inhoud gaan

(Klantbeleving) Is Customer Experience cultureel bepaald?

Klantbeleving is een thema dat in Nederland de afgelopen drie jaar sterk de aandacht heeft. Mooie voorbeelden hiervan worden breed…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Donderdag 2 oktober organiseren IBM, Olympia, Teleperformance en Webhelp voor het vijfde achtereenvolgende jaar de . Tijdschrift voor Marketing/MarketingOnline treedt op als mediapartner en zal in de komende maanden de observaties en opinies van de betrokken experts rondom het onderwerp ‘Klantbeleving’ delen op MarketingOnline.
Eerdere bijdragen van gastbloggers leest u , en .

Door Jasper Klootwijk*

related partner content for mobile comes here

De afgelopen twee maanden heb ik de luxe gehad om op bezoek te gaan bij diverse contactcenters in Europa; er zijn grote verschillen in klantbeleving. In het westen krijgt customer experience als thema een steeds prominentere rol. In Engeland viel het mij op dat er veel aandacht voor is en er veel slimme oplossingen beschikbaar zijn. Het is daar echt een onderscheidend thema waar bedrijven uitgebreid over communiceren en beloftes over doen. Een aardige gimmick vond ik de Customer Experience Laboratoria die de Engelsen gebruiken om klantbeleving  “wetenschappelijk” vast te stellen en te besturen. In Duitsland is klantbeleving ook een thema, maar daar is het kostenaspect en daarmee de efficiency minstens zo belangrijk, misschien wel belangrijker. Het klantcontact lijkt er ook iets formeler.

Cultureel zijn er ook veel verschillen te noteren, uiteraard gezien vanuit mijn Nederlandse bril. Een van de beste experiences die ik zelf heb gehad, was in Marokko. Hier kreeg ik mijn eerste kopje thee opgediend als een sprookje. De rozenblaadjes, aandacht, zorg en schoonheid gaven mij een heel warm gevoel van welkom. Een mooi symbool voor klantgerichtheid. Misschien iets teveel over de top voor ons als nuchtere Nederlanders, maar wel met een stevige impact. Het contact met klanten leek daar ook erg op te sturen.

In Turkije zijn mijn klantbelevingservaringen bijna altijd doordrongen van een sterke focus op sales en misschien iets minder op First Time Right. Directer klantcontact vind je in ons eigen land, waar gesprekken vaak bijzonder kort zijn vergeleken met de rest van de Europa. In China kwam ik weer een hele bijzondere mengeling van individualisme en collectiviteit tegen. De volgende vraag komt vaak bij mij op: ‘Is het als internationaal bedrijf goed om een internationale strategie voor klantbeleving te hanteren of is het zinvol de lokale verschillen meer te benadrukken?’ Een combinatie van beiden is mijn stelling. Herkenbaarheid is heel waardevol, maar zonder aansluiting bij de lokale cultuur niet echt zinvol.

En… …gebruik meer rozenblaadjes in klantcontact.

* Jasper Klootwijk is International Business Solutions Director Webhelp

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in