Overslaan en naar de inhoud gaan

De 4de dimensie in innovatie

Op 26 Okt stond er een interessant artikel in het blad Strategy+Business. Uit een onderzoek bleek dat succesvolle innovatie geen correlatie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Men geeft aan dat succesvolle innovatie meer te maken heeft met het dienen van een hoger niveau van een zogenaamde 'purpose' (lees doel / richting).

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek keek vervolgens naar de financiële resultaten van bedrijven en zag een duidelijke rode draad.

Innovatie heeft altijd uit 3 dimensies bestaan (volgens de boekjes):
1) Begrip van consumenten / klanten
2) Begrip van de concurrentie
3) Begrip van technologie
Naar aanleiding van deze studie moet daar dus een 4de dimensie bij geplaatst worden, genaamd purpose. De Wikipedia vertaling is: Purpose is deliberately thought-through goal-directedness. In dit artikel bedoeld als lange termijn goal van een bedrijf. Dus nummer 4 wordt dan 'begrip van het lange termijn doel'. In het artikel wordt deze purpose beschreven of ingedeeld in: discovery, excellence, heroism en altruism (zorgen voor anderen). Deze purpose geldt dan voor het gehele bedrijf en niet alleen voor de R&D en marketing afdeling.

Met een dergelijk doel (purpose) krijgt de innovator een duidelijke richtlijn mee om zo duidelijke keuzes te maken. Zo kijkt men met een langere tijdshorizon zodat men niet te afhankelijk wordt van bijv. consumer focus-groups die nu verder komen dan het hier en nu.

Indien een dergelijk doel door de hele organisatie wordt gedragen kunnen ook andere mensen in de organisatie reële en doelgerichte ideeën aandragen. Men kijkt dus voorbij aan bepaalde conventions (of barrières) die vooral in het 'nu' bestaan, terwijl innovatie vaak draait om verder kijken.
Belangrijk daarbij lijkt me het geloof in de eigen gekozen richting. Durven die visie te kiezen en die harde keuzes te maken.

Vergelijk het met iemand naar de supermarkt sturen voor een boodschap. Zonder purpose vraag je om een boodschap voor een Italiaans recept zonder iets verder duidelijk te maken. Met purpose vraag je om een boodschap voor een Italiaans gerecht voor het beste en belangrijkste diner van het jaar. Reken maar dat er 2 hele verschillende soorten boodschappentassen terug komen. Sterker de gene die MET de purpose werd weggestuurd zal waarschijnlijk niet eens in een gewone supermarkt komen. Deze is namelijk over de gedachte (convention / barrière) heen gestapt dat er meer moet zijn naast de supermarkt om bij de beste kwaliteit producten te komen (lees: de boer, de speciaalzaak, enz)

Een paar genoemde bedrijven die een dergelijke purpose in het gehele bedrijf hebben geïmplementeerd:

- Wal-Mart purpose: give customers a good deal (altruism) 27% groei per jaar (1971 tot 1992)
- Disney purpose: make people happy (altruism) 18% groei per jaar (1923 tot 1998)
- Berkshire Hathaway purpose: invest excellently (Excellence) 22% groei per jaar (1965 tot 2003)

Als deze purpose of dit lange termijn zo belangrijk voor groei is waarom zien we bij bedrijven dan zo weinig draagkracht terug? Ik hoor nooit iemand zeggen; onze reden van bestaan (zijn) is ????? . Bovenstaande resultaten geven aan dat het wel degelijk substantieel kan bijdragen aan succes voor lange termijn. Een duidelijke formulering, het creëren van begrip van wat een bedrijf nastreeft is essentieel voor succes. Van receptioniste tot R&D-er tot directeur tot vrachtwagenchauffeur.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in