Conversation Manager wint PIM literatuurprijs
‘De Conversation Manager’ van Steven Van Belleghem, managing partner van InSites Consulting en marketingprofessor aan de Vlerick Leuven Gent Management School is de winnaar van de PIM Marketingliteratuurprijs 2010.
De jury van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) koos ‘De Conversation Manager’ vanwege ‘zijn innovatieve kijk op marketing. Iedereen weet dat sociale media en conversaties de wereld aan het veranderen zijn, in “De Conversation Manager” krijgen managers een houvast om hun bedrijven te reorganiseren in lijn met deze trend.’
Van Belleghem adviseert bedrijven om niet meteen mee te praten op social media, zo gaf hij in een interview over ‘De Conversation Manager’ in nummer 5 (2010) van Tijdschrift voor Marketing aan.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & Milieu‘Het is beter om eerst een tijdje te luisteren naar wat de consument over je zegt. Pas als je bedrijf daaraan gewend is, is de tijd rijp om ook in gesprek te gaan. Verzamel de uitspraken van mensen over je producten, over de manier waarop je werkt. Die informatie kun je organiseren, in categorieën indelen en analyseren.
‘Het overgrote deel van de commentaren van mensen is neutraal of positief. Daarnaast krijg je altijd een aantal negatieve opmerkingen: sommige heel reëel, andere zijn incidenten waar je als bedrijf niets mee hoeft. Wees zorgvuldig bij het rapporteren over deze informatie: pick your fights. Je wilt niet dat één kritisch zinnetje alle aandacht krijgt van je ceo. Gebruik de analyse van gesprekken in de eerste plaats om te bevestigen dat er veel goed gaat: dat motiveert je collega’s. Laat je door de internetconversaties inspireren tot vernieuwing.’
Conversation company
‘Mijn ideaal is een conversation company’, zei Van Belleghem tegen Tijdschrift voor Marketing. ‘Daar staat het contact met de klanten centraal. Zo’n bedrijf luistert naar zijn klanten, niet alleen via social media, maar ook door bijvoorbeeld diepgaande telefoongesprekken te voeren met klanten en de discussies op de klantenservice te analyseren.
‘Klanttevredenheid is daar een zaak op strategisch niveau, het is onderdeel van de bedrijfsfilosofie. Niet iedere medewerker is natuurlijk geschikt om met de klanten in gesprek te gaan: die taak ligt vooral bij customer service, marketing en sales. Zo slaat het management een brug tussen zijn eigen omgeving - de hogere middenklasse - en de problemen en behoeften van zijn afnemers. Medewerkers vervullen daarin een spilfunctie: ook zij committeren zich aan het merk en zijn positief gestemd. In zo’n bedrijf werken veel jonge mensen, die kennen namelijk de weg op internet. Voor veel bedrijven zie ik nog een lange weg te gaan. Uiteindelijk moet men echter wel.’
Van Belleghem is van mening dat de gemiddelde marketeer nu veel te weinig luistert naar de klant. ‘Bij trainingen heb ik honderden marketeers gevraagd of zij hun eigen naam wel eens googlen. Zo’n 95 procent van hen zegt ja. Maar als ik vraag wie er regelmatig actief naar online conversaties over hun merk zoekt, dan antwoordt maar tien procent positief. Het lijkt erop dat marketeers actiever bezig zijn met zichzelf te volgen op het web dan hun eigen merk.’
The Conversation Manager (extended presentation View more presentations from steven van belleghem.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid