Overslaan en naar de inhoud gaan

Overheid strijdt tegen opvoeren fatbikes in nieuwe campagne: 'Het kan hard gaan'

Roorda ontwikkelde de campagne.
fatbike
Jongere pakt boete (beeld uit campagne).
fatbike
Jongere pakt boete (beeld uit campagne).

Het is zo ongeveer het meest besproken onderwerp bij de koffieautomaat op dit moment: fatbikes. Of beter gezegd het opvoeren van de dikke fietsen en de gevaren (en ergernis) die dit met zich meebrengt voor andere weggebruikers.

related partner content for mobile comes here

Om het opvoeren van fat- en daarnaast e-bikes tegen te gaan lanceert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een campagne die wordt uitgerold via outdoor, radio en diverse online video's. Reclamebureau Roorda tekende voor concept en creatie. 

De campagne richt zich op de Gen Z-doelgroep (en hun ouders), grootgebruikers van fatbikes in voornamelijk de grote steden van Nederland. De campagne genaamd ''t Kan hard gaan' is onderdeel van de bredere campagne 'Kom veilig thuis'. 

Rijden op een opgevoerde elektrische fiets is verboden: boven de 25 kilometer per uur mag een fiets geen elektrische trapondersteuning hebben. Bovendien mogen fietsen geen motorvermogen boven 250 watt hebben. Met name met (opgevoerde) fatbikes gebeuren veel ongelukken. Bestuurders van opgevoerde elektrische fietsen riskeren een boete van 310 euro. Bij een nieuwe overtreding moeten ze dezelfde boete betalen en wordt daarnaast de fiets ingenomen. 

Consequenties

'We willen laten zien dat het opvoeren van je e-bike leuk lijkt, totdat het misgaat. Een ongeluk zit in een klein hoekje en de consequenties zijn groter dan sommigen denken', zegt Jorn Slotboom, head of design bij Roorda. 'Door op een opgevoerde elektrische fiets te rijden riskeer je een hoge boete, inbeslagname van je e-bike of zelfs een strafblad. Bovendien zijn bestuurders van een opgevoerde e-bike of fatbike niet verzekerd.'

Er wordt al langer discussie gevoerd over de gevaren van met name fatbikes, ook in Den Haag. Een meerderheid van de Tweede Kamer is voor een helmplicht of minimumleeftijd. Barry Madlener, minister van Infrastructuur, zei vorige week dat hij bereid is om maatregelen te nemen, maar hij ziet ook haken en ogen

Veel ongevallen

Het aantal ongevallen onder jongeren (12-17 jaar) op een elektrische fiets is de afgelopen jaren gestegen van 4 procent in 2016 naar 22 procent in 2021 (VeiligheidNL, 2022). Daarbij geldt in het algemeen dat jongeren meer risico lopen in het verkeer dan meer ervaren verkeersdeelnemers (TeamAlert, 2023). De toename in populariteit van de e-bike in combinatie met een stijging in ongevalscijfers en de onervarenheid van jongeren met een elektrische fiets maken het volgens de overheid 'belangrijk om aandacht te besteden aan jongeren op de e-bike'.

Credits:

Opdrachtgever:
Ministerie van I&W: Karin van de Meeberg, Marije Slagboom, Esmee Oudman, Anouk Wouters, Suzanne Koning 
Bureau: Roorda/Tabula Rasa
Creatie: Jorn Slotboom, Eva Koffeman, Willemijn Besteman,
Creatieve directie: Joeri Jansen
Account: Lieke Joosten/ Tessel van der Zwet
Strategie: Bart de Vos
Digital: Alex de Kok
Media: Initiative
PR: ExPRtease

Productie TVC/OLV/Fotografie:
Productiemaatschappij: Freshmen Media
Regisseur: Joep Knevel
Producer: Peter van den Heuvel
Fotografie & retouche: Isabell Jansen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in