Overslaan en naar de inhoud gaan

Anti-ASMR: Lynx laat zien hoe je je zaakje scheert

Het merk maakt een serie ‘shavetorials’. Waarschuwing: deze video's zijn anders dan de 'gebruikelijke' ASMR-spotjes.
ASMR-spotje
ASMR-spotje

Lynx, de Britse variant van Axe, lift mee op de ASMR-trend en komt met een opvallende campagne. In dit spotje zien we hoe een nerdy dude zijn ballen scheert. Tja, voor de mensen die fan van ASMR zijn: je moet heel wat andere filmpjes kijken om dit beeld, en vooral geluid, van je netvlies te krijgen.

related partner content for mobile comes here

De afkorting ASMR staat voor Autonomous Sensory Meridian Response. Deze term omschrijft het tintelende gevoel dat sommige mensen krijgen via geluiden en klanken. Het fenomeen is ontstaan op internet en hordes mensen kijken naar deze YouTube-filmpjes, vaak gemaakt door jonge vrouwen, om te ontspannen.

Ballen, benen en borst

Lynx gooit het over een compleet andere boeg: met een reeks ASMR-spotjes, gemaakt door 72andSunny Amsterdam, promoot het merk zijn nieuwe scheergel. De video’s hebben allesbehalve een ontspannen effect. De jonge man, die ietwat klunzig overkomt, laat zien hoe hij zijn ballen, benen en borst scheert. Je hoort hoe hij zijn lichaam zeept, het scherpe geluid van het scheermesje en het knisperende geluid van haren. Lynx neemt hiermee de ASMR-spotjes op de hak. 

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Lijm

Ook stelt Lynx de vraag: ‘Why can’t guys shave whatever they want?’ Dit lijkt een verwijzing naar de Gilette-campagne over toxic masculinity, maar dit blijkt niet het geval, laat Adam Koppel, creative director bij 72andsunny weten. 'We waren al met dit project bezig voor de Gillete-campagne. Wij zochten vooral een nieuwe manier om het gesprek met jonge mannen aan te gaan. Niet door ze een lezing te geven, maar ze te laten ontdekken wie zij zijn.'

De oorspronkelijke briefing was een demonstratievideo, die moest laten zien hoe mannen op een veilige manier hun lichaam kunnen scheren. Koppel: 'Wij dachten: hoe kunnen we dit op een grappigere manier doen? Ineens moesten we denken aan het knetterende geluid van scheerschuim en voilà: het idee was geboren.'

Saillant detail: 'We filmden eerst het bovenlichaam. Maar toen was al het haar weg voor de volgende filmpjes. Onze make up-artiest heeft alle haren opgeraapt en weer op zijn borst geplakt. Ik weet niet of hiervoor een prijs is, maar zij zou die absoluut winnen', aldus Koppel. 

Meer weten over de effectiviteit van ASMR in commercials? Lees dit verhaal. 

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.
Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Credits

Creative Agency:  72andSunny Amsterdam
Director: Cloé Bailly
Production Company: Caviar
Sound Design Company: Stainless Sound
Post/VFX Company: Glassworks Amsterdam

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in