Overslaan en naar de inhoud gaan

Alcohol drinken is helemaal niet zo gezellig, vindt KWF Kankerbestrijding

Het KWF plaatst in een nieuwe tv-campagne (door Hammerfest) vraagtekens bij de uitspraak ‘op je gezondheid’.
gezondheid kwf campagne
Alcohol is juist slecht voor de gezondheid, aldus KWF
gezondheid kwf campagne
Alcohol is juist slecht voor de gezondheid, aldus KWF

KWF Kankerbestrijding en de Maag Lever Darm Stichting zetten in een nieuwe bewustwordingscampagne vraagtekens bij het drinken van alcohol. Bij het heffen van het glas wordt vaak ‘op je gezondheid’ gezegd, maar eigenlijk is het tegenovergestelde het geval.

related partner content for mobile comes here

Uit onderzoek van het Trimbos Instituut in opdracht van KWF blijkt dat slechts 37% van de Nederlanders bekend is met de relatie tussen het drinken van alcohol en het krijgen van kanker. Ook blijkt dat Nederlanders bij 'alcohol' vooral denken aan ‘gezelligheid’; slechts 27% legt de relatie met 'slecht voor de gezondheid'.

Met de campagne 'Op je gezondheid' willen KWF en MLDS kortweg Nederlanders bewustmaken van de gezondheidsrisico's van alcohol drinken. De campagne plaatst vraagtekens bij ons proostgedrag. KWF: 'Eigenlijk best gek dat we proosten op onze gezondheid, terwijl alcohol juist slechts is voor onze gezondheid.'

Kinderen kopiëren gedrag

De campagne laat zien dat alcohol drinken de kans op maar liefst zeven soorten kanker vergroot en moet de kijker aanmoedigen om bewustere keuzes te maken op dit vlak. Dit kan door bijvoorbeeld naar gezondegeneratie.nl/alcohol te gaan. Een woordvoerder van KWF benadrukt de urgentie van de campagne. 'Ook voor onze kinderen, zij kopiëren ons gedrag. Laten we streven naar een samenleving waarin het voor jongeren minder makkelijk is om alcohol te drinken, in een omgeving die hen daarin ondersteunt. We willen een gezonde generatie.'

De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Hammerfest, Wefilm en Boris Creative en is onderdeel van het langer lopende educatieprogramma 'De gezonde generatie'.

Kim Ritskes, creatief bij Hammerfest, over de campagne: 'We hebben vanuit een herkenbaar inzicht gewerkt, namelijk het feit dat we allemaal weleens het glas op elkaars gezondheid heffen. Het doel is om stil te staan bij dit patroon en het gemak waarmee we alcohol bij sociale situaties drinken, terwijl er zoveel gezondheidsrisico's aan verbonden zijn.'

De campagne loopt tot 21 juli en wordt uitgerold op televisie, outdoor, social media, online en de bioscoop.

Adformatie had recent Bas Brand, marketingbaas van KWF, te gast in CMO Studio. Hier terug te kijken. Eind vorig jaar lanceerden KWF en Hammerfest ook de campagne 'Doei tabaksindustrie'.

Credits:
Klant: Gezonde Generatie, KWF, Maag Lever Darm Stichting
Strategie en concept: Hammerfest ism Boris Creative
Videoproductie: Wefilm
Mediastrategie: Mediaplus

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in