Overslaan en naar de inhoud gaan

Jonge creatieven haken af: wat doet de reclamewereld verkeerd?

Hoe maken we van de creatieve sector weer een omgeving waarin jong talent wordt aangetrokken en behouden?
Vincent Mispelblom Beyer
Vincent Mispelblom Beyer
© Beeld: Dick van der Lecq
Vincent Mispelblom Beyer
Vincent Mispelblom Beyer
© Beeld: Dick van der Lecq

Steeds vaker horen we dat het moeilijk is om jong talent te vinden en te binden aan reclamebureaus. Het lijkt erop dat nieuwe generaties minder geïnteresseerd zijn in een carrière binnen de reclame. En eerlijk is eerlijk: als ik langs ga bij creatieve opleidingen, merk ik dat reclamebureaus niet langer de nummer één-bestemming zijn voor jonge commerciële creatieven. Wat kunnen we daaraan doen?

related partner content for mobile comes here

Talent is de toekomst

Open deur natuurlijk… maar wel goed dit nog eens goed in te laten zinken! Wanneer we talent op de juiste manier koesteren, ontstaat er innovatie, impact en werk dat echt resoneert. Het is van levensbelang voor onze sector om te bouwen aan een omgeving waarin jong talent niet alleen wordt aangetrokken, maar vooral wordt behouden en geïnspireerd

Advertentie

Van belofte naar realiteit

Jong talent kiest voor de reclamewereld omdat ze willen creëren, vernieuwen en impact maken. Omdat het een leuke, spannende wereld is. Maar waarom haken steeds meer jonge creatieven af? Wat zijn de mogelijke oorzaken? Ik noem ze in willekeurige volgorde.

Als eerste de lage salarissen: zeker in vergelijking met andere creatieve werkplekken. En met de torenhoge woonlasten in het achterhoofd. Als instromer verdien je aan klantzijde meer. Zeker als je het combineert met de vaak lange werkuren: overwerken en strakke deadlines worden nog steeds als de norm gezien, wat leidt tot een verstoorde work/life balance. De druk om continu te presteren en het gebrek aan ondersteuning zorgen voor stress en op den duur uitval.

Snelle promoties en fraaie titels vervangen echte groei en verantwoordelijkheid, wat op de lange termijn niet bevredigend is.

Steeds vaker hoor ik ethische bezwaren: nieuwe generaties willen werken voor merken en bedrijven die bijdragen aan een betere wereld, terwijl reclame nog te vaak draait om het opdrijven van consumptie. Dat strookt niet met de hedendaagse problemen in de wereld. En er zijn ook alternatieve creatieve werkvelden in de aanbieding waar talenten meer vrijheid en betere arbeidsomstandigheden vinden.

Wat kunnen we doen?

Er is een verschuiving gaande: bevrediging in het werk wordt niet meer afgemeten aan functietitels, maar aan inhoudelijke ontwikkeling en verantwoordelijkheid. Talenten herken en beloon je door middel van autonomie, uitdagende projecten en de kans om hun creatieve stem te laten horen. Dit leidt tot meer betrokkenheid, betere campagnes en een reclamewereld die blijft vernieuwen. Hoe pakken we dat aan?

- Gerichte begeleiding: door jonge talenten structureel te begeleiden en ze te leren hoe ze hun ideeën kunnen presenteren en verdedigen, bouwen we aan de creatieve leiders van de toekomst.
- Vrijheid om te experimenteren: een cultuur waarin experimenteren en leren wordt aangemoedigd en gefaciliteerd, zorgt voor goede concepten en originele ideeën.
- Echte erkenning en groei
: in plaats van te focussen op titels, geven we talenten echte verantwoordelijkheid en de kans om hun invloed te vergroten.
- Gezonde werkcultuur
: door een werkomgeving te creëren waarin balans en inspiratie centraal staan, halen we het beste uit ons talent.
- Ruim baan voor diversiteit en inclusie
: een werkvloer die een afspiegeling is van de maatschappij spreekt meer aan en levert betere creatieve output.
- Beter onderwijs en samenwerking met opleidingen
: nauwere samenwerking met creatieve opleidingen en praktijkgerichte stages trekken jong talent eerder aan.
- Duurzaam en maatschappelijk betrokken werk: projecten met echte impact spreken jong talent meer aan dan louter commercieel werk. Bied een mix aan.
- Transparante carrièrepaden
: duidelijke groeimogelijkheden zorgen ervoor dat talent blijft en zich gewaardeerd voelt.
- Flexibiliteit in werkvormen
: hybride werken en vierdaagse werkweken maken de sector aantrekkelijker.
-  Internationale kansen
: veel jonge creatieven dromen van een internationale carrière. Door wereldwijde projecten of uitwisselingen aan te bieden, blijft de sector aantrekkelijk.

De kans voor de reclamewereld

Dit zijn tien actiepunten die helemaal echt niet zo moeilijk te realiseren zijn en m.i. een groot verschil kunnen maken. De reclamewereld heeft een unieke kans om een broedplaats te zijn voor creatief talent. Laten we niet alleen zorgen dat jong talent weer instroomt, maar ook dat ze willen blijven, groeien en schitteren.

Vincent Mispelblom Beyer is met Flexfirm al jaren actief als headhunter voor reclamebureaus en communicatieafdelingen van adverteerders. Daarnaast werkt hij als loopbaancoach.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Boris Nihom

Nou, als 25 jarige jonge creatief zou ik na het lezen van dit artikel er in ieder geval de brui aan geven. Is het, zeker in jouw rol, niet een beter idee om de positieve voorbeelden en werkgevers die het verschil maken op een voetstuk te zetten?

Wybe Sallows

Alle ja-knikkers verzamelen!
En ondertussen zitten RA*W en JongeHonden te springen om vrienden en pitches. Is er geen stageplek te vinden. Staan prominenten uit de industrie op borrels te verkondigen dat woke dood is en Gen-Z te soft geworden. En moet ik me verdedigen als er studenten op ADNIGHT rondlopen. Dus eens met Boris: laten we de positieve initiatieven steunen en vieren. In plaats van dat gat nog dieper graven.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in