Het Zwitserleven Gevoel is te exclusief: verzekeraar verruilt Ara voor Selmore na 35 jaar


Pensioenverzekeraar Zwitserleven neemt na ruim 35 jaar afscheid van het Rotterdamse reclamebureau Ara. Het bureau is de bedenker en maker van de bekende en langlopende campagne 'het Zwitserleven Gevoel', een term die we rustig kunnen betitelen als een begrip in de Nederlandse taal; het is zelfs opgenomen in de Dikke Van Dale.
Het Zwitserleven Gevoel is bedacht door Theo Postma en werd geïntroduceerd in 1985. Bekende Nederlanders als Kees Brusse, Huub Stapel, Ellen ten Damme en Chris Zegers vormden jarenlang het gezicht van de langlopende campagne, die zowel binnen als buiten het reclamevak op veel waardering kon rekenen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS4 bureaus in pitch
Toch sluit het onbezorgde Zwitserleven Gevoel van toen niet meer aan bij de huidige tijdsgeest, vindt Zwitserleven (moederbedrijf Athora) zelf. In combinatie met nieuwe 'groeidoelstellingen' van de verzekeraar vormde dit de aanleiding voor een pitch waar vier bureaus aan deelnamen. Creatief bureau Selmore uit Amsterdam kwam hierbij als winnaar uit de bus. De pitch liep in het eerste kwartaal van dit jaar, het is niet bekend welke andere drie andere bureaus eraan deelnamen. Er was geen externe pitchbegeleider bij betrokken.
Reactie van Paul Kroef (ceo Ara)
'Wat kan ik ervan zeggen als een klant na 35 jaar vertrekt? Het is natuurlijk jammer. Maar we zijn trots dat we zo'n fenomeen in de pensioenverzekeringswereld hebben kunnen bouwen, waar het intrinsieke onderscheid niet altijd even makkelijk te vinden is. We kijken terug op een mooie samenwerking; consistent, maar ook vernieuwend onder dezelfde thematiek. Alleen dan kun je een merk als Zwitserleven bouwen.
Het merk is de afgelopen jaren drie keer van eigenaar gewisseld en dat heeft natuurlijk een wissel getrokken op de continuïteit. Tegelijkertijd heeft het merk steeds een goede rol gespeeld bij de verkoop. We hadden graag aan het merk doorgewerkt en kunnen alleen maar hopen dat Selmore er net zulke mooie dingen meedoet als Ara door de jaren heeft gedaan. En we zijn blij dat Het Zwitserleven Gevoel het sturende big idea blijft.'
Zwitserleven Gevoel blijft
Denk je aan pensioenen, denk je aan Zwitserleven, aldus een woordvoerder van de verzekeraar. 'De pensioenmarkt gaat de komende tijd flink veranderen. Dat vraagt om een nieuwe koers.' Selmore is inmiddels aan de slag met een nieuwe positionering en merkcampagne die hieruit volgen. Het Zwitserleven Gevoel gaat niet verdwijnen, belooft creative director Niels Westra. 'Wel zal-ie opnieuw ingevuld worden. De man op een mooi eiland gaat plaatsmaken voor iets nieuws.'
Westra vervolgt: 'Het Zwitserleven Gevoel rust op het idee van een onbezorgde financiële toekomst, toch is dit in de huidige tijd helemaal niet meer zo vanzelfsprekend. Het wordt gezien als iets exclusiefs, maar wat ons betreft verdient iederéén het Zwitserleven Gevoel.'
Het eerste werk van de hand van Selmore moet begin 2024 het levenslicht zien. Het is niet bekend of televisie onderdeel wordt van de mediamix. Selmore kan verder niet garanderen dat we in de nieuwe campagne weer een BN'er gaan zien.
Jaap Toorenaar, oud-copywriter van Ara, schreef recent dit lezenswaardige overzicht van bekende reclamewoorden, waar ook het Zwitserleven Gevoel in voorkomt. Bekijk hieronder een van de vele commercials van het Zwitserleven Gevoel, met Chris Zegers medio jaren '00.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid