‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ van Booking.com misleidend

Booking.com misleidt klanten door de suggestie te wekken dat hotelkamers bijna zijn uitverkocht, terwijl via andere kanalen nog kamers beschikbaar zijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat is het oordeel van Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie in een uitspraak vandaag. Het gaat over de melding ‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ op de site van Booking.com én de uiting: ‘Nog maar 1 beschikbaar voor € [prijs]’. Deze uitingen zijn in strijd met de Nederlandse Reclame Code. KHN ondersteunde marketingdeskundige Max Kohnstamm bij het Hoger Beroep dat Booking.com bij de Reclame Code Commissie had aangespannen.

Kohnstamm sleepte Booking.com voor de Reclame Code Commissie. &;De consument wordt door Booking.com bewust verleid tot snel boeken door onterecht te suggereren dat de kamers voor die prijs bijna uitverkocht zijn. Deze praktijken mogen niet&;, zegt Kohnstamm, die actie nam na een groeiend aantal klachten. Op 24 april concludeerde de Reclame Code Commissie dat de hotelboekingsite Booking.com de consument veelvuldig en op grote schaal misleidt met informatie op haar website.

Het College van Beroep van de Reclame Code Commissie is van oordeel dat de reclame-uitingen van Booking.com ‘We hebben nog 1 kamer vrij!’ en ’Nog maar 1 beschikbaar voor € [prijs]’ misleidend zijn en strijdig met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Het bedrijf wordt aanbevolen niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. 

Booking.com is vervolgens tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan. Tijdens deze beroepsprocedure hebben Joost Becker en Eric Janssen, advocaten bij advocatenkantoor Dirkzwager, Kohnstamm bijgestaan op verzoek van KHN. Lees meer over de hoorzitting op 17 juni bij de SRC in het artikel: 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie