Sinds een aantal maanden zie ik steeds vaker dat bedrijven WhatsApp gebruiken. Om te chatten met (potentiële) klanten bijvoorbeeld, of als deelknop om meer bezoekers te genereren. In dit artikel deel ik vier manieren waarop WhatsApp ingezet wordt door bedrijven om meer verkoop te realiseren, of om sneller te kunnen communiceren met smartphone gebruikers. Over Whatsapp
WhatsApp heeft ruim 400 miljoen gebruikers die gezamenlijk zo'n 50 miljard berichten per dag versturen. Ter vergelijking: Twitter heeft ongeveer 255 miljoen maandelijkse gebruikers. WhatsApp moedigt snelle communicatie tussen mensen en groepen aan, evenals het snel privé delen van online content. Zo kan je net als per email, privé communiceren en niet openbaar zoals overwegend het geval is op Facebook en/ of Twitter. WhatsApp biedt naast deze mogelijkheid ook een kans om de persoonlijke dialoog tussen bedrijf en klant te stimuleren. In deze blog vier succesvoorbeelden ter inspiratie om zelf met WhatsApp als mobiel marketingcommunicatie kanaal aan de slag te gaan.
Muziekwinkel Peter Verspuy: "WhatsApp levert ons 10 tot 15 gesprekken per week op."
Peter Verspuy, een grote muziekinstrumenten winkel en webshop, besloot onlangs dagelijks klanten te helpen via WhatsApp. Op de website staat een grote banner die bezoekers oproept om met vragen via een telefoonnummer te WhatsAppen.
Er is een telefoon van de zaak waar alle 'Appjes' van webshop bezoekers op binnen komen. Medewerkers beantwoorden zo via WhatsApp dagelijks vragen en verkopen via deze weg soms ook producten. "WhatsApp levert ons tien tot vijftien gesprekken per week op", aldus een medewerker van de muziekwinkel. Dat zijn dus ongeveer vijftig á zestig gesprekken per maand. Vragen over nieuwe producten, technische aanvullend informatie en leveringsvoorwaarden kunnen zo snel gesteld en beantwoord worden. De 'webshoppers' die het gesprek aangaan, hebben zo een klantbeleving die aansluit op een van de peilers van Peter Verspuy, te weten een persoonlijk gerichte dienstverlening.
BuzzFeed; "WhatsApp levert na Facebook de meeste bezoekers op"
Buzzfeed, een grote Amerikaanse entertainment en nieuwssite, trekt miljoenen bezoekers aan per dag. WhatsApp staat op de derde plek van de social media deelknoppen die het meeste bezoekersverkeer opleveren. De WhatsApp deel-knop is hetzelfde als de bekende Facebook- en Twitter-buttons. Ben je een mobiele bezoeker en druk je op de WhatsApp knop, dan opent het overzicht van WhatsApp-contacten. Vervolgens selecteer je een groep of persoon waarmee je het artikel wil delen. Op deze manier kunnen bezoekers snel privé content delen. Gezien de enorme hoeveelheid bezoekers die dit BuzzFeed oplevert, lijkt er dus veel behoefte te zijn aan het eenvoudig privé delen van content met de smartphone.
For The Win, USA Today
Websites, waaronder ook een van de grootste sportsites in de VS, zijn sterk afhankelijk van hun bezoekers. Hoe meer bezoekers, hoe meer advertentie-inkomsten. Een week na het introduceren van de WhatsApp share-button op de mobiele site, kwam 18% van alle bezoekers van gedeelde content bij WhatsApp vandaan.
Privé content delen met contacten is aantrekkelijk. Ook ik wil nog weleens wat delen zonder dat de hele wereld meteen meekijkt. Het lijkt dus raadzaam om deze button op de site te zetten en het effect ervan te meten. Kijk op whatsapp-sharing.com om te lezen hoe je een WhatsApp sharing knop toe kan voegen aan jouw website.
Albert Schweitzer ziekenhuis: "...echt een extra dienstverlenend kanaal."
WhatApp is een fantastisch communicatiemiddel om klanten snel te helpen en te binden aan een merk. Ook in de zorg kan WhatsApp de dialoog tussen patiënt en ziekenhuis bevorderen. Zo maakt het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht gebruik van WhatsApp. Bezoekers en patiënten kunnen via WhatsApp vragen stellen aan en in gesprek gaan met het ziekenhuis. Zo kunnen suggesties, vragen en klachten snel bij het ziekenhuis terecht komen. Het aangaan van de dialoog met het ziekenhuis wordt zo zeer laagdrempelig en zelfs aangemoedigd op onder andere Twitter.
Het ziekenhuis heeft maandelijks ongeveer 100 interacties via WhatsApp. Zo vervult het ziekenhuis een concrete behoefte van mensen om snel met de mobiele telefoon contact met het ziekenhuis te hebben. Zo licht Ralph Bouman, communicatieadviseur online van het ziekenhuis toe:
"Ook al kunnen we niet alle vragen beantwoorden (de medische vragen), het doorsturen naar de juiste dokter of afdeling wordt erg gewaardeerd. Het is echt een extra dienstverlenend kanaal geworden naast e-mail, twitter en facebook."
WhatsApp levert dus een mooi nieuw communicatiekanaal op die waarde toevoegt voor het bevorderen van dienstverlening, klantcommunicatie en het verhogen van bezoekersverkeer. Gebruik jij WhatsApp voor zakelijke doeleinden? Laat dan hieronder een bericht achter!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!