Johan Kramer van productiemaatschappij Holy Fools volgde de ontwerper en oprichter van BYBORRE de afgelopen maanden voor de eerste [film] in een reeks korte films over de Creative Thought Leaders van CreativeNL, met als titel: Celebrating Dutch Creativity.
Tijdens zijn keynote-presentatie voor CreativeNL in de Effenaar in Eindhoven tijdens Dutch Design Week afgelopen vrijdagavond sprak Borre Akkersdijk: ‘Veertien jaar gelden droomde ik ervan om een machine te maken die het mooiste, betaalbare duurzame textiel voor iedereen kan maken. Dat is gelukt – en het proces is 100% transparant. Maar ik ben erachter gekomen dat je er dan nog niet bent. Je kunt nog zo creatief, vindingrijk, ambitieus en optimistisch zijn, als je geen toegang krijgt tot een systeem, kun je het niet veranderen. Dat is mijn oproep, mijn boodschap vanavond namens CreativeNL en alle creatieven aan industriën: geef toegang! Dan pas kunnen we écht het verschil maken. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds geloof en optimistisch ben en voor het allerhoogste ga.’
Maximale creatieve vrijheid
‘Klant’ Simone van Bennekom, hoofd programma CreativeNL*: ‘Toen wij Borre benaderden, stond hij heel erg voor open voor een samenwerking, op één voorwaarde: dat we op z’n minst Johan Kramer zouden polsen of hij de film wilde maken. Er was één probleem: wij hebben niet de budgetten van Nike of Albert Heijn – wij werken met publiek geld. Wat wij Johan (en Borre) wel konden bieden, was maximale creatieve vrijheid. Behalve dat dat vaak de sleutel vormt voor het beste werk, heeft zich dat wat ons betreft maximaal uitbetaald. Spoiler alert: de film is te gek.’
Vernieuwende vormen
Johan Kramer zei onlangs dit op Adformatie over Borre Akkersdijk en de film: ‘Eigenlijk is Borre’s verhaal zo logisch. Het is gek dat de textiel- en modewereld nog steeds verre van transparant zijn. Het enige dat je kan doen is steeds weer vernieuwende vormen vinden om hetzelfde verhaal in een andere vorm te vertellen. Van nieuwe collecties tot PR. Van mascotte tot aan een korte film met CreativeNL. Al die communicatie-momenten zijn kansen om weer een nieuwe groep mensen te bereiken, maar dat kan alleen met werkelijk originele en oprechte content.’
Na de keynote-presentatie van Borre Akkersdijk was er nog een optreden van immersive artiest Chagall.
Fotografie onder Kas van Vliet
*) CreativeNL, celebrating Dutch creativity, is de internationale tak van de Topsector Creatieve Industrie (ondergebracht bij het kennis- en innovatienetwerk van de creatieve industrie CLICKNL), die creatieve professionals en onderzoekers aanspoort om in het buitenland samen te werken om de wereld versneld mooier en beter te maken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!