Premium

Isabelle Udo over digitale expressie: 'Eén ding is zeker: the future is digital'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal AR-creatief Isabelle Udo van VideOrbit.

Isabelle Udo

Deze week was Isabelle Udo, oprichter van VideOrbit, AR-creatief voor grote bedrijven als Google, Ikea en L’Oréal en beLOFte 2021, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Hier haar 5 bijdragen:

1. The Metaverse - Let’s come in with a bang...

'Voor mij is de Metaverse een verzamelnaam van veel verschillende online werelden. Iedereen heeft toegang via het internet. Hoe deze werelden eruitzien is afhankelijk van de vraag ernaar, alsook de vooruitgang in technologie.
Wanneer onze computers slimmer en sneller worden, zul je ook complexere werelden zien. Ik zie de Metaverse als een nieuwe digitale ruimte waar mensen hun eigen aanpasbare 'menu' kunnen maken van wat ze willen ervaren, leren en uiten.

Metaverses die het momenteel goed doen zijn Decentraland en The Sandbox. In beide platformen kan men met cryptomunten een stuk land kopen en een eigen digital establishment bouwen. Iedereen kan deze werelden binnen.

Augmented Reality is ook onderdeel van de Metaverse. Wanneer de AR-wearables (smartglasses) mainstream worden, zullen we de Metaverse meer met het echte leven zien vermengen. Mensen zullen hun echte levenservaring kunnen aanpassen met een steeds groeiend aantal 'add-ons'. We zullen in staat zijn om onszelf uit te drukken op manieren die in de fysieke wereld niet haalbaar zijn.'

Decentraland
Decentraland

2. 'Deze worden dan ge-mint als NFT en kunnen weer worden gedragen in The Sandbox Metaverse'

'Met een hele nieuwe digitale wereld komen natuurlijk ook nieuwe mogelijkheden voor zelf-expressie. Bedrijven als DressX bieden een service om digital garments op echte footage te projecteren (voor posts op social media). Met de Lens Studio Software van Snapchat kun je al volledige outfits in real-time 'dragen'.

The Fabricant opent een nieuw Digital Fashion Design platform waarbij men zelf een garment kan samenstellen. Deze worden dan ge-mint als NFT en kunnen weer worden gedragen in The Sandbox Metaverse. Het is zeer interessant dat je nu al ziet dat al deze tools en platforms onherroepelijk met elkaar verwikkeld zullen raken.'

Lees en zie meer over deze verweving van tools, platformen en werelden:

Thuis in een joggingbroek hangen en online een stijlicoon zijn: dat kan met virtuele fashion

The Sandbox New Official Teaser 2021 - Gaming Virtual World with NFTs on the Blockchain

The Fabricant Studio 'allows anyone to become a digital fashion designer'

Meer over The Fabricant X (onder andere) The Sandbox Game

The Fabricant X Puma
The Fabricant X Puma

3. Interactive design - Digitale kopieën van jezelf

'In mijn werk ben ik veel bezig met het creëren van custom digitale experiences die mensen kunnen dragen, uitproberen, gebruiken en bekijken. Platforms zoals Meta (Facebook, Instagram), Snapchat en TikTok hebben al hun eigen AR development tools om AR experiences te kunnen maken die miljoenen mensen overal ter wereld gebruiken. Ook heb ik een digitale versie van mijzelf gemaakt met de Daz 3D Studio software (zie filmpje hieronder).
Game engines zoals Unity en Unreal komen nu ook met eigen human generators. Dit versimpelt het proces van het maken van een eigen digitale kopie. Uitendelijk zal het mogelijk zijn om deze digital kopie van jezelf los te laten in een metaverse.'

4. Hoe technologie het leven voor de gemiddelde mens zal veranderen

'Behalve dat ik digitale ervaringen creëer en versies van mezelf maak, volg ik natuurlijk alles op de voet op dat gebied. News channels die me daarbij mateloos inspireren zijn:

- Vogue Business* is met categorieën als Technology, Sustainability en Fashion een goed geïnformeerd en vooruitstrevend platform.

- Wired is een maandelijks tijdschrift dat zich richt op de invloed van opkomende technologie, cultuur, economie en politiek.

- The Verge is een Amerikaans platform met artikelen over hoe technologie het leven in de toekomst zal veranderen voor de gemiddelde mens (en dat zal het).'

*) Condé Nast International Launches Vogue Business

Vogue Business
Vogue Business

5. 'Het is zeer interessant om te zien hoe digital art, zoals fashion, kan bijdragen aan een minder vervuil(en)de wereld'

'Als digitale kunstenaar is het enorm motiverend om te zien dat een van mijn creaties - zie hieronder - door miljoenen mensen ter wereld is gezien (het aantal Lens Plays was op het moment van schrijven 13.94m, red.). Buiten het feit dat je met digital art een gigantisch publiek kunt bereiken is het ook zeer interessant om te zien hoe het kan bijdragen aan een minder vervuil(en)de wereld. Neem bijvoorbeeld de fashion Industry, een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Doordat men in de toekomst digital garments kan dragen hoeven er minder echte versies geproduceerd te worden. Natuurlijk is dit een verre vooruitblik. Wat we nu al wel zien is dat echte kleding voorafgaand digitaal gemaakt wordt. Dit scheelt weer in stofverbruik bij het maken van samples.

Natuurlijk zijn de onderwerpen waar ik over spreek momenteel in volle ontwikkeling. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe al deze ontwikkelingen zich zullen uitspelen. Eén ding is zeker: The future is digital.'

Komende week is Rens Pluijm, medeoprichter van sound house Public Audio, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie