Overslaan en naar de inhoud gaan

Track & Trace: een nieuwe serie over liefde voor muziek

Er is bijna niets zo persoonlijk als muziek. In deze serie nemen we een kijkje in de platenkasten van het Amp.Amsterdam team.
Partner
Ambassadors - Amp.Amsterdam

We offer state-of-the-art solutions in the fields of Design & Animation, Visual Effects, Post Production, Edit, Grading, Sound & Music, Sonic Branding, AI Technology and Creative Automation & Workflow. All housed under one roof with one simple promise: you imagine it, we create it.

Lees meer

 

Lees minder
Track_and_Trace_Maurice_Paans_NL_audio_branding_Amp_Amsterdam_Sonic_Branding_Soundlogo_Music_Production_Music_Supervision
Track_and_Trace_Maurice_Paans_NL_audio_branding_Amp_Amsterdam_Sonic_Branding_Soundlogo_Music_Production_Music_Supervision

Er is bijna niets zo persoonlijk als muziek. Eén kijkje in een platenkast en je weet wie iemand is. Bij het team van Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company stroomt muziek door de aderen. Dus hoe leer je ons beter kennen, dan door een blik in onze digitale platenkasten?

In deze eerste editie praten we met Maurice Paans, Brand Client Manager bij Amp.Amsterdam. Zijn liefde voor muziek vindt hij terug in vele genres en stijlen. Muziekfeitjes? Maurice heeft ze paraat.

“Muziek is magie. Dat een muzikant in staat is om van niets iets te maken en voor iedereen een uniek verhaal vertelt, vind ik magisch. Er zijn dan ook weinig momenten dat ik geen muziek luister.” 

Maurice Paans

Mijn smaak is heel breed, dankzij de muziekcollectie van mijn vader waar ik mee opgroeide. Die collectie is heel gevarieerd; van de Bee Gees (mijn naam komt van Maurice Gibb) en The Beatles tot The Concert for Bangladesh. Ook mijn zes jaar oudere broer Jacco heeft een grote invloed gehad op mijn muzieksmaak. Via hem leerde ik op mijn twaalfde Pearl Jam, Nirvana en Sonic Youth kennen, maar ook U2, Beastie Boys en Osdorp Posse.

Zo ontdekte ik hiphop en de kracht van storytelling. Nas bijvoorbeeld, die in ‘I Gave You Power’ vanuit het perspectief van een pistool rapt. Dat soort elementen uit storytelling trekken mij een nummer in, een pageturner in de vorm van een liedje. De teksten in het cd-boekje en de gebruikte samples nodigden uit tot uitvoerig uitpluizen van teksten en samples. Zo ontdekte ik op jonge leeftijd weer nieuwe muziek, zoals bijvoorbeeld Bill Withers, Syl Johnson en Thelonious Monk.

Bruce Springsteen, Malieveld, 2016
Bruce Springsteen, Malieveld, 2016 Bron: privécollectie Maurice Paans

Mijn broer nam mij voor het eerst mee naar een groot concert. Hij ging op kamers in Rotterdam en nam mij mee naar de Hello Nasty tour van Beastie Boys in Ahoy’. Dat maakte een verpletterende indruk op mij. Daarvoor was ik alleen nog maar in kleine zaaltjes geweest. En toen was ik ineens in Ahoy’ bij de Beastie Boys met een ronddraaiend podium in het midden van de zaal. Concerten van Depeche Mode, Counting Crows en Pearl Jam volgden. Pearl Jam hebben we samen een keer of vijf gezien, als die komen optreden gaan we vrijwel altijd samen. Ook Bruce Springsteen hebben we samen zien optreden. Dat is echt een ervaring. Ik zag mezelf weer staan als zesjarige met gitaar op de eettafel bij mijn opa en oma in de huiskamer staan, terwijl ik Born in the USA playbackte. Met zijn liedje Dancing in the Dark heb ik een speciale band. Het liedje gaat over zijn depressieve periodes, die hij onder meer bestrijdt door op het podium te staan en lange concerten te geven. Dat het voor iedereen overkomt als een vrolijk liedje maar hij er een extra laag onder heeft gestopt, vind ik ontzettend bijzonder.

JAY-Z, Johan Cruijf Arena, 2018
JAY-Z, Johan Cruijf Arena, 2018 Bron: privécollectie Maurice Paans

In de muziekwereld is het not done om met artiesten op de foto te gaan, maar voor Bruce Springsteen en JAY-Z maak ik een uitzondering. JAY-Z heeft mij ook altijd geïnspireerd. In Young Forever, overigens zeker niet zijn beste nummer, belichaamt hij het onderdeel mindset: “May the best of your today's be the worst of your tomorrow's”. Dat probeer ik ook over te nemen in mijn werk bij Amp.Amsterdam. Elke dag weer een stapje beter. Ik mag werken met mensen die magie creëren door verhalen te vertellen met muziek en beeld. Dat ik een radertje in dat geheel ben, maakt mijn werk heel mooi.”
 

Beluister al Maurice zijn favoriete tracks

Op de hoogte blijven over nieuwe muziek? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Meer weten over wat muziek & geluid kunnen beteken voor jouw merk? Mail dan naar Maurice.

Over Amp.Amsterdam

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ambassadors - Amp.Amsterdam

We offer state-of-the-art solutions in the fields of Design & Animation, Visual Effects, Post Production, Edit, Grading, Sound & Music, Sonic Branding, AI Technology and Creative Automation & Workflow. All housed under one roof with one simple promise: you imagine it, we create it.

Lees meer

 

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in