Regisseur Jerom Fischer, Eyeforce, werkte aan projecten voor merken als Shimano, DGTL, Footlocker en onlangs Haibike. Hij regisseert daarnaast videoclips, documentaires en korte films waarbij custom made lichtinstallaties en VFX altijd een integraal deel uitmaken van het narratief. Gevoed door een fascinatie voor licht en technologische innovaties, zegt de regisseur zijn beeldtaal te verrijken door andere invalshoeken te bedenken. Fischer vertelt over de hedendaagse toepassingsmogelijkheden van licht in films.
‘Voor het mountainbike-merk hebben we in samenwerking met Dept ‘s nachts een lichtinstallatie neergezet in een natuurgebied vlakbij Assen. Het idee was om het beeldmerk van de campagne door te vertalen naar een lichtsculptuur die de omgeving en het product met elkaar zou verbinden. De bijna buitenaardse installatie maakte verbinding met de organische elementen in het bos. Er zit daardoor direct veel meer leven in dan wanneer je zoiets in een studio zou draaien.’
‘In de wereld van licht gebeuren constant interessante dingen, maar tegelijkertijd zie ik ook dat er nog zo veel mogelijk is. Omdat licht steeds beter aan te sturen is met computers, lijken de mogelijkheden om prachtige en nieuwe dingen te creëren soms eindeloos. Maar voor mij zijn het vooral de co-creaties met professionals uit andere vakgebieden waardoor er vernieuwing ontstaat. Tijdens mijn samenwerking met Boris Acket en Lumus Instruments leerde ik hoe exact je tegenwoordig een lichtbron kunt aansturen. Het is niet langer een kwestie van een lampje dimmen en de kleur een beetje aanpassen. Met de juiste software en lampen kun je iedere lichtpixel een eigen script geven. Het is als het ware alsof je een verhaal animeert, maar dan live in de echte wereld. Door de bundeling van expertise is er steeds meer mogelijk, maar wordt het werk ook steeds complexer. Die dynamiek maakt het resultaat van projecten uiteindelijk fascinerend.'
‘Dat ligt aan het project, welk verhaal we willen vertellen en wat we willen bereiken. Licht is inderdaad een belangrijk onderdeel van film. Ik gebruik licht heel direct, je ziet niet alleen het indirecte licht op een persoon of een locatie, maar de lichtbron zelf is ook zichtbaar. Zo wordt de bron een onderdeel van de beeldtaal, de stijl en het verhaal. In onze video voor Klangstof staat het licht bijvoorbeeld volledig in dienst van de belevingswereld van het personage. De strakke lijnen en herhalende patronen van de lampen vertellen iets over de mentale toestand van de jongen. En nog meer dan in ander werk maakt het licht de ruimte, soms klein en soms ontzettend groot.’
‘Het kan ook subtieler. Bijvoorbeeld, het idee van de ringlight installatie in You [see] me is ontstaan in Bulgarije bij de make-upspiegel. Ik keek in de spiegel en dacht: wow, die bolletjes zie je heel goed in de reflectie van mijn ogen. Het idee dat je iets kan vertellen met de weerspiegeling van het licht in je eigen ogen triggerde me. Ik vertelde Boris Acket hierover en die vond het een interessant idee om mee aan de slag te gaan. In korte tijd hebben wij toen een installatie vanaf de grond opgebouwd met 265 afzonderlijk aanstuurbare lampen.’
Korte video you[see]me
Bij de dansfilm Duet, werkten we samen met Lumus Instruments uit Eindhoven. Hiervoor gebruikten we 100 manshoge LED-pilaren. Voor grote projecten is het wel belangrijk dat alles van te voren wordt uitgedacht, want improviseren tijdens dit soort producties is niet efficiënt. De gouden combinatie zit hem dan in de voorbereiding van het lichtplan, de art direction en techniek. Doordat er veel meer nadruk ligt op het samen opbouwen van het idee, kom je erachter dat er veel meer mogelijk is dan je verwacht. Verder ben ik in de voorbereiding natuurlijk bij alle andere onderdelen van een project betrokken, van ideatie tot shotlist en van casting tot locatie.’