Premium

Hollywood lonkt al voor de maker van Rutte, Freeman en De Jonge's deepfakes

‘Je moet nadenken over de context, we mogen als publiek kritischer op onszelf zijn, door beter te letten op wat er eigenlijk gezegd wordt.'

Bob de Jong als Morgan Freeman in zijn eigen deepfake-video
Bob de Jong

Deepfake-kunstenaar Bob de Jong brak door met de deepfake-video's van Morgan Freeman en Ferdinand Grapperhaus. Ook de recente ‘Klimaattoespraak’ van de premier was van zijn hand en deze week kwam daar nog een Hugo de Jonge-video bij. De Amerikaanse filmindustrie klopt al op zijn deur. 

Waarheidsgetrouwe weergave

En toen was daar op het platform van De Correspondent ineens demissionair minister Mark Rutte die zich hard maakte voor het klimaat in aanloop naar de klimaattop. Dat deed Mark met verve en overtuiging, waar het met de persconferenties nog wel eens aan ontbreekt.

Dat kwam omdat het een zogenoemde deepfake was, een waarheidsgetrouwe, computergenceneerde afspiegeling van Rutte zelf, gespeeld door een acteur voor een groen scherm. Die technologische skin van echtheid is ontwikkeld door Bob de Jong (33), die eerder al naam maakte met een deepfake van Morgan Freeman.

Beide video’s gingen viral en nu lonkt Hollywood voor de freelance filmmaker, die tijdens de lockdown nog thuiszat terwijl het werk verdampte en de kosten doorliepen.

Bob de Jong speelt Hugo de Jonge deepfake die hij ontwikkelde voor Stëlz
Bob de Jong speelt Hugo de Jonge deepfake die hij ontwikkelde voor Stëlz

Lucky-achtige video’s met een knipoog

De Jong vertelt dat hij inmiddels gevraagd wordt door enkele Amerikaanse filmproductiebedrijven in de categorie Netflix. ‘Dat zou wel een droom zijn voor een filmmaker. Het is snel gegaan, toen het werk wegviel tijdens corona heb ik me uit verveling verdiept in de techniek om deepfakes te creëren.

Ik ontwikkelde Lucky-achtige video’s met een knipoog, waarbij het soms onduidelijk was om te zien wat waar was en wat niet. Talpa Network benaderde me al snel en wist ik dat ik op het goede spoor zat.’

Dit is niet Morgan Freeman

Weinig professionele deepfake-ontwikkelaars

Interesse in nieuwe techvormen was er altijd al, vertelt De Jong. ‘Daar heb ik nu wel enorm voordeel mee, want er zijn maar weinig filmmakers die deepfaken professioneel doen. Behalve in de porno-industrie, wat ik overigens zelf niet doe.’

De artiest legt uit dat de ontwikkeling van de techniek wel deels gestuwd wordt door de porno-industrie, ook al is alles trash. ‘Zo was het vroeger ook met de opkomst van VHS.’ Om lachend te vervolgen: ‘Die industrie heeft wel een soort van evolutionaire kracht, zal ik maar zeggen.’ 

Grapperhaus ligt eruit [Deepfake]

Aanvraag Superbowlreclame

Het zijn in Nederland nog niet de merken die op de stoep staan met deepfake-aanvragen. ‘Wel krijg ik aandacht van grotere bureaus. Zo kreeg ik laatst een aanvraag voor een Superbowlreclame. Dat had ik ook niet zien aankomen, dus je ziet dat studio’s en agencies in Amsterdam en internationaal er nu mee bezig zijn. Ik heb het in ieder geval drukker dan ooit.’

Deepfake van Jong: Maarten van Rossem

Deefake van De Jong: Maarten van Rossem gaat hard

Creatieven nodig

De Jong legt vervolgens uit dat merken waarschijnlijk niet direct naar hem toekomen omdat ze het vaak moeilijk vinden om een creatief idee te vormen. ‘Net als met VR zie je dat creatieven nodig zijn om er uiteindelijk iets mee te doen.’ 

Bij de De Jong staat nog geen Porsche voor de deur. ‘Maar ik kan er nu wel van leven. Ik ben er erg blij mee.’ Op de vraag of iedereen zich de deepfake-techniek aan kan leren, zegt De Jong dat het wel handig is om VFX-ervaring te hebben. ‘Ik heb kennis van de technische filmkant, daar heb ik baat bij.’

'Publiek kritischer op zichzelf zijn'

De deepfakes van De Jong zijn bijna niet van echt te onderscheiden. ‘Je moet nadenken over de context. Ik denk dat het belangrijk wordt dat we kijken naar de bron van het nieuws. Als Rutte bijvoorbeeld na veertig jaar ineens zegt: “Ik heb een nieuwe vriendin”, dan moet je toch wel even nadenken. We mogen als publiek wel kritischer op onszelf zijn, door beter te letten op wat er eigenlijk gezegd wordt.’

Lees ook: Hugo de Jonge bedenkt zich en heft corona-maatregelen op, of niet, in deepfake-video

Bob de Jong (33) is freelance filmmaker gespecialiseerd in het maken van virtuele en synthetische video content. Onder het account DiepNep startte hij een jaar geleden met het plaatsen van absurdistische deepfakes. Inmiddels zijn de video's miljoenen keren bekeken en is het TikTokprofiel goed voor 180.000 volgers. Hij volgde de opleiding audiovisueel vormgeven aan het Mediacollege Amsterdam.

Dit artikel, in de rubriek Talent, verschijnt ook in de november-editie van het magazine Adformatie

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie