Een unieke VR experience van DigitasLBi Amsterdam voor ŠKODA

DigitasLBi Amsterdam, onderdeel van Publicis One Nederland, creëerde samen met Fallon Prague voor de lancering van de nieuwe ŠKODA VISION E een unieke VR experience met de eerste multiplayer-functie ooit. Ze maakten gebruik van de nieuwste VR technologieën, zoals Google Daydream en Leap Motion, om deze ongekende ervaring te realiseren.

De ŠKODA VISION E experience werd gelanceerd op de Shanghai Motor Show 2017 en 8 andere internationale automotive evenementen. Hier ontdekte men voor het eerst de unieke multiplayer mini-game en stapten ze virtueel in de nieuwe concept-auto van ŠKODA.

DigitasLBi Amsterdam presenteerde de case onlangs op Emerce TechLive 2017. Een volle zaal, een sterke presentatie én de experience zelf. Want die hadden ze meegenomen naar de beurs, zodat men het meteen kon uitproberen.

Met deze innovatieve VR experience als aanleiding vroegen we Nathan Coppens, Director Innovations bij DigitasLBi Amsterdam, om niet alleen de experience toe te lichten maar ook zijn visie over de stand van zaken en de toekomst van zowel VR als AR te geven.

Wat maakt deze SKODA experience zo bijzonder op het gebied van VR?

Het is met name een bijzondere ervaring door de volledige bewegingsvrijheid. Het is een experience die zowel binnen als buiten de auto plaatsvindt. Ook wordt er voor interactie geen gebruik gemaakt van de ‘standaard’ consoles, maar interacteer je met je handen door het gebruik van de Leap Motion. En natuurlijk dé wereldprimeur in automotive: Multiplayer VR.

Naast de VR-experience gaat het ook om het totaalplaatje waarin we ‘simply clever’ twee uitdagingen op hebben gelost. Ten eerste, hoe zorgen we dat de dit niet een “one off” is en krijgen we bezoekers automatisch in het Skoda CRM-systeem. Ten tweede, hoe maken we het makkelijk deelbaar en bereiken we maximale social reach.
 


De VISION E Experience is door de bezoekers van de Shanghai Motor Show direct te reserveren via WeChat, hét social mediakanaal in Azië. De slimme oplossing van een queing app voorkomt lange wachtrijen en is meteen ook de start van een persoonlijke relatie via WeChat, een nieuw kanaal in de CRM-strategie van Skoda.

Iedereen die zich aanmeldt, krijgt een tijdslot toegewezen in WeChat en ontvangt een notificatie wanneer ze aan de beurt zijn. Tenslotte wordt tijdens de deelname geautomatiseerd een personal video gemaakt, die na afloop automatisch via WeChat met de deelnemers wordt gedeeld. Om zelf te kijken én om te delen met vrienden en familie.

De simultane Europese introductie (Berlijn, Oslo, Madrid, Tel Aviv, Bratislava & Praag) wordt gefaciliteerd via Facebook Messenger. Vanzelfsprekend is dit de basis voor de komende autoshows Frankfurt Motor Show & Geneva International Motor Show.

Hoe zie jij de toekomst van VR en AR?

Wanneer we kijken naar de strategie van Google, HTC & Lenovo, (merken die leading zijn in VR & AR) zien we twee belangrijke pijlers. Het verbeteren en introduceren van nieuwe technieken voor mobiele experiences is een speerpunt die met name wordt beantwoord door Google Daydream (VR) en Google Tango (AR). Beide technieken zijn momenteel slechts functioneel op enkele telefoons, maar zullen over ongeveer 2 jaar een massa product zijn. De tweede pijler is gericht op het doorontwikkelen en realistischer maken van high-end experiences door het gebruik van gloves en ‘tracken’ van fysieke attributen en het beschikbaar maken van dit soort experiences voor een grotere groep.

Voor dit laatste punt is tijdens Google I/O 2017 een nieuw product gepresenteerd dat is ontwikkeld in samenwerking met Lenovo en HTC: WorldSense. Een nieuwe stand-alone VR bril die high-end experiences kan draaien waarbij vrij bewogen kan worden, zonder tracking systeem. Volgens mij gaan we steeds meer die richting op. Gemak dient immers de mens, en als het teveel moeite kost haakt men af.

Wat gaat het eerst critical mass bereiken: AR of VR?

Met de vele VR marketingcampagnes die we hebben gezien in zowel 2016 als 2017 heeft VR het eerst een ‘mass’ bereikt, maar zeker nog niet de critical mass waar op grote schaal dagelijks gebruik gemaakt wordt van VR. Mijn verwachting is dat in de komende jaren AR grote stappen zal maken, mobile AR een voorsprong zal gaan nemen op mobile VR en daarmee als eerste deze critical mass gaat bereiken. Mede omdat technieken als Google Tango het mogelijk maken om zeer interactieve en hoge kwaliteit experiences neer te zetten en het nodig hebben van een VR bril en remote toch een lastige afhankelijkheid is van VR.

Is VR en AR puur entertainment of zijn de andere mogelijkheden ervan interessanter?

VR was in 2016 zeker een middel dat veel werd ingezet met PR als enige reden en zonder verdere business case. Nu het “shiny object sydrome” er een beetje af is zien we steeds meer experiences met échte meerwaarde in bijvoorbeeld eLearning of zelfs eCommerce.

Zo toont de OnePlus3 VR launch, ontwikkeld door DigitasLBi in 2016, aan dat VR Commerce een grote toekomst tegemoet gaat. eLearning heeft logischerwijs minder zichtbaarheid, maar nog meer dan entertainment en commerce zal VR hier meerwaarde hebben. Vliegangst, sociale angst, hoogtevrees; slechts een greep uit stoornissen die bewezen verlaagd of zelfs weggenomen kunnen worden door het gebruik van Virtual Reality. Ook wordt VR ingezet om mensen die verlamd zijn weer te leren lopen. Met succesvolle resultaten.

Ik zie dit als een hele positieve ontwikkeling. We raken pas net de ware meerwaarde van VR en AR in sociaal geëngageerde en wetenschappelijke projecten. Wie weet wat er nog allemaal meer mogelijk is. En wij blijven ons hierin ontwikkelen. Dag in dag uit.

Welk merk of welke toepassing staat er op je horizon?

Met de snelheid waarin VR en AR zich ontwikkelen zien we nu al vele punten om bijvoorbeeld de ŠKODA experience nog realistischer en indrukwekkender te maken. Ik kijk daarom nu al uit naar het volgende VR project waarin we opnieuw alle grenzen van zowel de hardware als software op kunnen zoeken; VR Gloves, nieuwe tracking systemen, gebruik van fysieke objecten in de VR experience en haptic feedback. Hiernaast bespreken we met verschillende klanten en partners de mogelijkheden van Google Tango, waar nu al in de beginfase met verwonderde verbazing en veel enthousiasme op wordt gereageerd. En… we gaan binnen deze techniek snel met iets komen! Dus hou ons in de gaten.



Over

DigitasLBi Amsterdam is een internationaal opererend online marketing- en technologiebureau die merken en bedrijven transformeert voor de digitale toekomst. Een van de dingen die we doen is het combineren van data en storytelling. Het is de combinatie die magie creëert. En magie creëren, is precies wat wij doen. DigitasLBi is onderdeel van Publicis One.

Publicis One is een house of brands van twaalf merken op het gebied van creatie, media, technologie, data & productie. We werken voor onze klanten samen in multidisciplinaire teams, vanuit 1 P&L, waardoor kwaliteit, snelheid en kosten voor onze klanten geoptimaliseerd zijn met minimale overhead. Onze klanten hebben hierdoor toegang tot al onze gespecialiseerde labels, expertises en tools, en wij bieden hen de beste geïntegreerde merk-, media- en (digitale) communicatieoplossingen, op lokaal en internationaal niveau. Publicis One Nederland telt totaal 400 medewerkers en bestaand uit de specialistische labels: Publicis Amsterdam, Leo Burnett, DigitasLBi, Starcom, Zenith, Performics, MSLGROUP, Found, Moxie, LiquidTreadVivaki Exchange & Prodigious.

 







 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →