De cancel-cultuur dendert door, maar ‘ook de inflatie van de reputatieschade is groot’
De dreiging van terugtrekkende sponsoren snoerde kunstenaar Erik Kessels de mond.
Vorige week kwam de tentoonstelling van het kunstproject ‘Destroy my face’ van kunstenaar Erik Kessels op BredaPhoto bruut tot een einde door aanhoudende kritiek. Het interactieve kunstwerk zou aanzetten tot geweld tegen vrouwen. Het gevolg was dat sponsoren van het Skatepark Pier15, een locatie van BredaPhoto, dat een integraal onderdeel was van het kunstproject van Kessels zich terug zouden trekken uit het gesloten partnerschap. Het voortbestaan van het skatepark stond op het spel. Het confronterende project had een jaar van tevoren al goedkeuring genoten van de betrokken partijen. Het enthousiasme over het project is er bij de kunstenaar, bij BredaPhoto en bij het Skatepark nog steeds, het kunstwerk niet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidMooi stuk, Pascal. Heel verhelderend.
Wat wellicht een goed idee zou zijn, is om Nathalie Lam, die feitelijk Erik Kessels als kunstenaar cancelt, in gesprek te laten gaan met Kessels. Ben erg benieuwd waar ze al pratend uitkomen. Wellicht zegt Erik: Je hebt gelijk, Nathalie, ik moet vooraf met meer mensen overleggen hoe m'n kunst eruit gaat zien. Of hij zegt: Ik ben kunstenaar, dus ik ben autonoom. Volgende keer volg ik weer m'n kunstenaarshart. En Nathalie komt misschien ook tot nieuwe inzichten. Over kunst en vrijheid. Ben benieuwd. Ben overigens ook benieuwd hoe elders binnen Philips wordt gedacht over kunstsponsoring en het waar de grens ligt wanneer kunstenaars in de beleving van Philips te horen krijgen wanneer ze een grens overschrijden.