Overslaan en naar de inhoud gaan

De cancel-cultuur dendert door, maar ‘ook de inflatie van de reputatieschade is groot’

De dreiging van terugtrekkende sponsoren snoerde kunstenaar Erik Kessels de mond.
De cancel-cultuur dendert door, maar ‘ook de inflatie van de reputatieschade is groot’
De cancel-cultuur dendert door, maar ‘ook de inflatie van de reputatieschade is groot’
© Erik Kessels
De cancel-cultuur dendert door, maar ‘ook de inflatie van de reputatieschade is groot’
De cancel-cultuur dendert door, maar ‘ook de inflatie van de reputatieschade is groot’
© Erik Kessels

Vorige week kwam de tentoonstelling van het kunstproject ‘Destroy my face’ van kunstenaar Erik Kessels op BredaPhoto bruut tot een einde door aanhoudende kritiek. Het interactieve kunstwerk zou aanzetten tot geweld tegen vrouwen. Het gevolg was dat sponsoren van het Skatepark Pier15, een locatie van BredaPhoto, dat een integraal onderdeel was van het kunstproject van Kessels zich terug zouden trekken uit het gesloten partnerschap. Het voortbestaan van het skatepark stond op het spel. Het confronterende project had een jaar van tevoren al goedkeuring genoten van de betrokken partijen. Het enthousiasme over het project is er bij de kunstenaar, bij BredaPhoto en bij het Skatepark nog steeds, het kunstwerk niet.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Aart Lensink

Mooi stuk, Pascal. Heel verhelderend.
Wat wellicht een goed idee zou zijn, is om Nathalie Lam, die feitelijk Erik Kessels als kunstenaar cancelt, in gesprek te laten gaan met Kessels. Ben erg benieuwd waar ze al pratend uitkomen. Wellicht zegt Erik: Je hebt gelijk, Nathalie, ik moet vooraf met meer mensen overleggen hoe m'n kunst eruit gaat zien. Of hij zegt: Ik ben kunstenaar, dus ik ben autonoom. Volgende keer volg ik weer m'n kunstenaarshart. En Nathalie komt misschien ook tot nieuwe inzichten. Over kunst en vrijheid. Ben benieuwd. Ben overigens ook benieuwd hoe elders binnen Philips wordt gedacht over kunstsponsoring en het waar de grens ligt wanneer kunstenaars in de beleving van Philips te horen krijgen wanneer ze een grens overschrijden.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in