Banksy, en de kunst van reclame maken

Als alles vergankelijk is, kunnen we er maar beter voor zorgen dat de dingen die we maken de moeite waard zijn.

Een Banksy door de shredder
screenshot video

Door Jordi van de Bovenkamp

“SOLD!”


…en met een klap van de hamer verdween er ergens op de wereld 1,1 miljoen euro uit iemands portemonnee. Het geld maakte een transfer richting Sotheby’s Londen en de kunstenaar waar het allemaal om te doen was: Banksy.

De kunstenaar waar een groter mysterie omheen hangt dan het privéleven van Mark Rutte. 

Wat er vervolgens na de klap van de hamer gebeurde is al zo breed uit gemeten op werkelijk álle kanalen (zelfs TV) dat ik deze actie niet ga omschrijven. Google anders maar even op “Banksy + shredder” en lees je wijs.

Hier op de vloer sprak men van een ‘geniale actie’ tot ‘aaargh f*cking zonde van dat werk!’

Feit is wel dat de eigenaar van het doek de waarde van zijn verse aankoop zag stijgen met de snelheid van een raket on steroids. 

Wat Banksy natuurlijk probeerde aan te tonen met deze actie was om ons te laten zien dat alles waar wij een prijs op kunnen plakken zo ontzettend vergankelijk is. 

Misschien op een iets te rigoureuze wijze, maar goed…daarvoor ben je kunstenaar.

En juist dat gegeven kunnen wij als vormgevers van de beeldcultuur weer aangrijpen als uitdaging.

Want als alles vergankelijk is, kunnen we er maar beter voor zorgen dat de dingen die we maken de moeite waard zijn.

Dat ze, in de tijd dat deze kunstwerken ronddwalen over het internet of in bushokjes te zien zijn, iets vaker iets toevoegen aan de wereld van onze beoogde consument. Een wereld waar wij een plekje kopen. Want ook reclame maken is kunst. Ondanks dat het soms voelt alsof we dat vergeten zijn in de stortvloed van content die we tegenwoordig produceren met zijn allen. Laten we elkaar prikkelen om uit de tunnelvisie van bereik en interactiepercentages te stappen, en gewoon eens vaker tegen elkaar zeggen: laten we iets móóis maken. 

Jordi van de Bovenkamp is creative director van reclamebureau Boomerang Create 

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Patrick Petersen
Hi Jordi,

Aandacht krijgt het zeker, maar is dit écht een vorm van "reclame maken"?
Banksy geeft toch alleen maar gehoor aan zijn statement dat je zijn werken niet moet verhandelen?

Met creatieve groet,
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Maurits
Apart dat je reclame maakt over de aanname dat iemand reclame maakt. Ondanks dat disruptive gedrag vrij groot is in de huidige marketing, betekend dat niet dat dit de intentie was. Straks gaan jullie nog een post plaatsen over iemand ie op een menigte is ingereden. Apart, zeer apart.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie