Youtube heeft de afgelopen tijd allerlei nieuwe features aan het platform toegevoegd, waaronder de mogelijkheid tot het plaatsen van korte, catchy video’s onder de noemer Youtube Shorts. Youtube pusht creators die deze nieuwste features inzetten. Het is daarom ook van belang om de toepassingen als merk eigen te maken. Zo haal je als ‘early adopter’ namelijk niet alleen het maximale bereik met jouw content, maar blijf je tegelijkertijd een stap voor op de concurrentie.
#1 Lancering van Youtube Shorts in Nederland
Na de succesvolle opmars van het social media platform Tiktok, heeft Youtube nu dus Shorts toegevoegd aan het platform. Deze Shorts-video’s lijken erg op de zogeheten Tiktoks: dat zijn korte video’s van maximaal 1 minuut waar gebruikers muziek en effecten over hun videobeelden kunnen zetten.
Tot voor kort waren de Shorts-video’s in Nederland wel te zien op het platform via een aparte rij op de Youtube-homepage en een tab in de Youtube-apps, maar konden Nederlandse gebruikers niet zelf deze Shorts-video’s maken met hun smartphones. Nu is dit wel mogelijk met de mobiele app van Youtube waarin de optie zit om een Shorts-video te maken. Hiervoor klik je simpelweg op het icoontje om een nieuwe video te uploaden en vervolgens op ‘Maak een short’.
Wat betekent dit voor jou?
Het feit dat Tiktok een enorm groot succes is, bewijst dat dit soort korte video’s, die zich automatisch opnieuw afspelen, goed in de smaak vallen, in het bijzonder bij een jonger publiek. Deze nieuwe functie kan dus helpen om jouw kanaal en video’s onder de aandacht te brengen van een compleet nieuw publiek. De Shorts bieden dus nieuwe mogelijkheden om content te maken voor je merk. Volgens Youtube krijgen de korte video’s momenteel al zo’n 6,5 miljard views per dag.
#2 Prestaties van community posts inzichtelijk in Youtube Analytics
Om meer engagement met jouw publiek te genereren, raden we aan om gebruik te maken van de community posts. Helaas was het alleen tot nu toe niet mogelijk om concreet inzicht te krijgen in de prestaties van deze posts. Ook oier heeft Youtube inmiddels verandering in gebracht.
Alle kanalen met meer dan 1.000 abonnees kunnen nu inzicht krijgen in de impressies en de engagement van de community posts in Youtube Analytics. Hierdoor zie je precies hoe vaak een post getoond is en hoe het publiek hier vervolgens op reageert.
Om deze metrics te vinden in Youtube Analytics ga je naar het tabblad ‘Engagement’ waar je een overzicht ziet met ‘Top posts’. Hierin staan de best presterende posts van jouw kanaal.
Wat betekent dit voor jou?
Deze Youtube Analytics-feature geeft waardevolle inzichten die aangeven welke posts wel en niet goed werken binnen de doelgroep. Wanneer een community post bijvoorbeeld veel impressies behaalt, maar relatief weinig engagement in de vorm van likes of comments, kan dit een reden zijn om het format van de post in de toekomst aan te passen of voortaan niet meer te gebruiken.
Met inzichten als deze kan vervolgens de community post-strategie ingericht worden om maximale engagement te genereren bij de doelgroep.
#3 Meerdere afbeeldingen toevoegen aan community posts
Een andere nieuwe feature binnen Youtube helpt ook om jouw community post-strategie op Youtube te optimaliseren. Er is bij community-posts nu een optie om meerdere afbeeldingen bij één community-post te voegen. Eerder kon er maar één afbeelding toegevoegd worden aan een community-post. Helaas is deze feature op dit moment alleen nog beschikbaar via Android, maar volgens Youtube wordt dit ook nog doorgevoerd op iOS en desktop.
Wat betekent dit voor jou?
Meerdere afbeeldingen zorgen ervoor dat community-posts dynamischer, interactiever en informatiever worden. Dit vergroot de mogelijkheden bij het maken en bedenken van community-posts en ook zo kan er met de community-posts meer engagement worden behaald.
#4 Omzet veranderingen door verschillen in CPM per land
Met het tonen van advertenties kun jij via jouw Youtube-kanaal geld verdienen op Youtube. Echter, deze omzet kan vaak fluctueren en Youtube komt nu met een nieuwe feature die helpt om meer inzicht te krijgen in de oorzaak van deze veranderingen. Eén van de mogelijke oorzaken is een verandering in de landen waar het publiek vandaan komt.
Per land verschilt namelijk het CPM bedrag -kosten per duizend impressies-. Wanneer jouw omzet daalt of stijgt kan dit veroorzaakt worden door een verschuiving in kijkers vanuit één land naar een land met een aanzienlijk hoger of lager CPM. Als dit het geval is zal Youtube dat vanaf nu aangeven ter uitleg in de maandelijkse omzetanalyse in Youtube Analytics.
Wat betekent dit voor jou?
Wij raden aan om altijd inzicht te hebben in de landen waar jouw publiek vandaan komt, zodat je hier je content en kanaalinstellingen op kan aanpassen. Wanneer bepaalde landen een hogere of lagere CPM hebben en dit significante effecten heeft op de omzet die jij behaalt met jouw kanaal, kun je hier dan ook rekening mee houden bij het selecteren van en focussen op bepaalde doelgroepen.
#5 Video’s optimaliseren tijdens het uploaden
Tot voor kort was het in Youtube Studio niet mogelijk om, terwijl een video aan het uploaden was, elementen als advertenties, eindkaarten, informatiekaarten en handmatige ondertiteling in te voeren. Dit is recentelijk aangepast, waardoor je deze aanpassingen nu kan doen tijdens het uploaden van een video op het platform.
Wat betekent dit voor jou?
Door deze aanpassing vanuit Youtube wordt het voor jou nog makkelijker om jouw video’s te optimaliseren. Je hoeft niet meer te wachten totdat jouw video volledig is geupload voordat je hem helemaal goed kan instellen. Zo kunnen video’s nog sneller en efficiënter gepubliceerd worden.
Youtube-features inzetten voor jouw merk
Wil jij weten hoe je deze Youtube-functies het beste in kan zetten voor jouw merk?
Neem dan vrijblijvend contact met Team5pm.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!