Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: een app die de controle weer volledig in handen geeft van de gebruiker. Vero bestaat al sinds 2015, is opgericht door de Libanese miljardair Ayman Hariri en is plotseling het snoepje van de week.
Wereldwijd schiet Vero razendsnel naar de hoogste regionen in de app-stores. De reden waarom? De eerste miljoen gebruikers krijgen levenslange gratis toegang, terwijl de rest van de wereld na enige tijd abonnementsgeld moet betalen. Maar voor wát, eigenlijk?
Eerlijk en authentiek
Vero presenteert zichzelf als een eerlijk, authentiek platform dat een realistische weergave biedt van het leven van gebruikers. Net als bij de meeste sociale netwerken kun je vrienden en beroemdheden volgen en hun berichten liken of erop reageren.
Net als op Instagram kunnen Vero-gebruikers foto’s en video’s plaatsen op hun profielpagina, maar ook tekstberichten, url’s, en aanbevelingen voor muziek, film, tv en boeken. Net als Facebook kiest de gebruiker met wie hij welke informatie deelt. Daarbij zijn connecties in te delen als goede vrienden, gewoon vrienden of kennissen.
Advertentievrij
Vero beweert een advertentievrij platform te willen zijn, maar dat is niet helemaal waar. Bedrijven kunnen advertenties plaatsen, maar die zullen niet worden uitgelicht en ze verdwijnen dus in de brij aan posts. Een andere manier om aandacht te vragen voor producten is een ‘Buy Now’-knop voor producten die adverteerders aanbieden via het platform.
In tegenstelling tot SnapChat, Facebook en Instagram gebruikt Vero geen algoritmes. De timeline wordt op geen enkele manier gecureerd of gemanipuleerd en er zijn dus geen gesponsorde advertenties te zien. Daarnaast claimt Vero dat informatie niet deelt met andere partijen.
Verdienmodel
Hoe het verdienmodel van Vero eruitziet? De meeste winst moet komen uit betalende abonnees. Op dit moment is het subscriptiemodel nog niet actief, maar op termijn gaan de gebruikers van Vero betalen voor de app – op de eerste miljoen gelukkigen na, dan.
De honger naar Vero komt op het moment dat er een petitie gaande is waarin SnapChat wordt gevraagd het onbegrijpelijke nieuwe uiterlijk terug te draaien naar de oude user interface én op het moment dat Facebook voor het eerst een terugloop ondervindt van het aantal gebruikers. Ook is er al een tijd gekrakeel over Instagram, dat steeds meer Facebook-newsfeed-achtige trekjes krijgt.
Buggy
Is Vero een goed alternatief voor iedereen die zich stoort aan de bestaande social mediaplatformen? We vragen het aan Tim van der Wiel, co-founder en creative director bij GoSpooky, het bureau dat zich volledig richt op mobiele content. Die heeft Vero uiteraard al op z’n telefoon staan, maar is er niet onverdeeld gelukkig mee. ‘De app is nog erg buggy en er is nog maar weinig content. Maar dat laatste verandert misschien als er een actieve user database ontstaat.’
Dat de gebruiker niet te maken krijgt met algoritmes, vindt Van der Wiel geen verkoopargument. ‘Algoritmes zijn de kwade geest van internet, zo lijkt het wel. Maar juist die algoritmes zorgen voor het succes van Facebook en Instagram. Door relevante content te serveren blijven mensen ermee bezig. Vero kapitaliseert nu op dat vertekende, negatieve beeld dat mensen hebben van algoritmes.’
Te vroeg
Vooralsnog ziet Van der Wiel nog geen toegevoegde waarde voor Vero. Hij vindt het te vroeg om te zeggen of Vero interessant is voor adverteerders. ‘Eerlijk gezegd verwacht ik nog niet veel van Vero. Bij nieuwe platformen moet je kijken naar de langere termijn. Nu is het nog te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen.’
Volgens Van der Wiel lijkt Vero nog het meest op Path, dat in 2010 werd opgericht. Maar met Path is het niet goed afgelopen: slechts vijf jaar later trokken de makers de stekker eruit.
Experimenteren
Aan de andere kant: wat als Vero wél een succes wordt? David Barens van sociaal bureau Anyone? ziet Vero juist als een nieuw kanaal waarmee je als merk fijn kunt experimenteren. ‘Snel instappen, is mijn advies. In het verleden is bij andere kanalen gebleken dat snelle instappers een disproportioneel groot voordeel hebben. Gebruikers zijn nu aan het zoeken wie er actief zijn. Vero is natuurlijk niet voor iedereen interessant, maar het is een kans vooruitstrevende partijen.’
Of het wat oplevert? Daar gaat het in eerste instantie niet om, aangezien een nieuw sociaal netwerk nog geen kritische massa heeft. ‘Zie het als een test. Het hoeft niet veel te kosten omdat je in veel gevallen geen nieuwe content hoeft te ontwikkelen. Wordt het de nieuwe SnapChat? Dan was je er als eerste bij. Maar is Vero een storm in een glas water? Dan heb je alleen wat leergeld betaald en ben je misschien tot grappige nieuwe inzichten gekomen.’