WildHitz, de online muziekzender die in 2014 werd opgericht door Hans Perukel, heeft inmiddels 3,5 miljoen bezoekers per maand in Nederland. WildHitz wordt ook al uitgezonden in Denemarken en Groot-Brittannië. Spanje, Italië en Turkije volgen en binnenkort opent het bedrijf naar alle waarschijnlijkheid een kantoor in Parijs. Vorige week werd bekend dat dat WildHitz in juli een tv-zender wordt bij KPN iTV. Perukel over het ontstaan, het concept en de groei.
Vanuit welke gedachte is WildHitz ontstaan?
‘We vonden dat zowel de techniek als de consument eraan toe waren om serieus video te beleven via internet. Daarnaast hadden wij ernstige twijfels bij de stelling dat on demand de holy grail is; vergelijk het met naar een restaurant gaan, natuurlijk kun je de ingrediënten ook zelf kopen, maar het is toch fijn als een chef het gerecht klaarmaakt. We zagen daarnaast aanwijzingen dat mensen een beetje moe worden van het YouTube-principe van video voor video moeten aanklikken. Daarom wilden we een zender maken die televisie-achtig gemak biedt, maar waarbij we wel alle voordelen van profilering kunnen toepassen. We brengen met WildHitz het gedrag van alle kijkers in beeld en leiden iedereen naar het optimale kanaal.’
Hoe doen jullie dat?
‘We monitoren het gedrag van de kijkers. We bekijken of en wanneer ze een nummer skippen, of ze het volume harder zetten, een sidebar aanklikken of playlists aanmaken. Die kennis combineren we met GEO-informatie. Het gekke is dat onze conclusie is dat peers de zwaaste factor van beïnvloeding is. We hebben één KPI: sessietijden. Onze gemiddelde kijktijd is op dit moment 1 uur en 45 minuten.'
Wat is jullie verdienmodel?
'We opereren net als ieder televisiestation op commercials. We zijn nu bezig met het testen van ‘pressure profile’: we proberen per gebruiker in beeld te brengen hoeveel advertenties men bereid is te aanvaarden zonder weg te gaan. De één blijkt een aantal advertenties veel makkelijker te verdragen dan de ander en we hebben er niks aan om onze kijkers te irriteren. Dat zou er in de toekomst voor kunnen zorgen dat gebruikers zowel inhoudelijk als qua ritme verschillende commercials zien.'
Wat betekent dat voor adverteerders?
'Het kan tot hele grappige ontwikkelingen leiden, want je kunt je voorstellen dat bepaalde advertenties tot een hoger vertrek leiden dan anderen en dat je als station die advertenties op een gegeven moment gaat uitsluiten of dat ze duurder worden. Contentmakers en reclamemakers waren altijd gescheiden, maar dat schuift hierdoor misschien veel meer door elkaar heen.’
Tv-zenders als TMF zijn langzaam ten onder gegaan, wat doen jullie anders?
‘Wij bieden onder één naam 18 zenders, afhankelijk van je kijkgedrag wordt je naar een zender met iets meer singersongwriter of bijvoorbeeld hiphop geleid. We spelen daarmee in op het collectieve gevoel. Er zit immers een meerwaarde in het feit dat je een bepaald programma op rtl4 hebt gekeken, want die zender heeft een sterk familiegevoel. Het radiostation van bijvoorbeeld Spotify doet dat niet, waardoor je het gevoel hebt dat je alleen luistert. Daarnaast bieden wij een live twitterfeed waar mensen kunnen reageren, hiermee zoeken we het midden tussen on demand en lineair.’
Wie zijn jullie luisteraars?
‘65% van de luisteraars is tussen 18 en 35. We waren zelf ook een beetje verbaasd toen we zagen dat 60 % van onze luisteraars man is.
Omdat we veel jonge millenial-luisteraars hebben, zijn onze programma’s allemaal heel kort. Onze leaders duren maar drie tot zes seconden en ons kookprogramma ‘Wie kookt?’ duurt bijvoorbeeld maar drie minuten. Je kunt tijdens het kijken op een de video klikken die een verrijkende informatielayer biedt. En alle content is altijd door onze kijkers te delen op facebook.’
WildHitz is een digitaal platform dat populair is op social media, waarom nu zo'n traditioneel medium als tv?
‘Het voor ons gewoon van belang om op élk scherm aanwezig te zijn, met name overdag, want dan zijn de meeste van onze luisteraars online actief. 'S Avonds concurreren we toch met televisie. Aan ons tv-kanaal gaan we in het najaar bovendien een interactieve laag toevoegen, die het bijvoorbeeld mogelijk maakt om als kijker mee te sturen met wat het volgende nummer wordt en hoe de top 30 wordt samengesteld.'
Gaan jullie ooit een abonneeservice lanceren?
‘We kijken wel naar een adfree versie, maar we willen graag een massamedium zijn en denken juist dat onze kracht ligt in het feit dat je welkom bij ons bent als gratis gebruiker. We willen er alles aan doen om die (gratis) gebruiker zo goed mogelijk te bedienen, dat is een andere insteek dan die bijvoorbeeld Spotify heeft.’
Wat heeft je het meest verrast van het WildHitz-platform?
‘We hebben enige tientallen gebruikers die onze zender 24 uur per dag aan hebben staan. Die zouden we weleens willen ontmoeten. Of niet, daar ben ik nog niet uit.’