In 2013 zal de opkomst van apps en televisie via internet de positie van bestaande spelers in de telecom- en mediabranche niet bedreigen maar juist versterken en blijven traditionele tv’s en pc’s stand houden naast tablets en smartphones. Dit zijn enkele voorspellingen uit de TMT Predictions 2013. Met dit jaarlijks initiatief geeft Deloitte haar toekomstvisie op ontwikkelingen en trends binnen de wereldwijde technologie-, media- en telecombranche (TMT).
Deloitte voorspelt dat in 2013 tussen de 50 en 100 mobiele aanbieders all-you-can-app (AYCA) diensten zullen aanbieden voor bepaalde apps, zodat consumenten voor een vast maandabonnement onbeperkt gebruik kunnen maken van content en diensten via apps. 'We verwachten dat traditionele telecombedrijven van een bedreiging een kans maken, door dergelijke abonnementsvormen weten zij verloren omzet op het gebied van telefonie en SMS te compenseren. Uit onderzoek blijkt dat een grote groep consumenten graag onbeperkt toegang tot de meest gebruikte applicaties wil. Daarbij gaat het vooral om apps voor sociale netwerken, mail, muziek, video en instant messaging', aldus Daan Witteveen, managing partner TMT binnen Deloitte.
Ook televisie via internet (Over The Top TV/OTT) zal de positie van traditionele mediabedrijven alleen maar versterken. Deloitte verwacht dat pure OTT aanbieders wel een groeiend marktaandeel krijgen, maar dat in de meeste markten bestaande spelers blijven domineren. In de top drie van OTT tv- en film diensten, zullen twee afkomstig zijn van traditionele mediabedrijven. Witteveen: 'Ook bij andere innovaties zien we dat deze minder bedreigend zijn dan misschien aanvankelijk gedacht. Zo verwachten wij dat het gebruik van pc’s en tv’s stand blijft houden naast het gebruik van tablets en smartphones. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 92% van de ondervraagde jongeren tussen de 18-24 jaar voorkeur geven aan een PC boven een tablet om op het internet te surfen. Daarnaast zien we dat second screen verder doorzet, zodat nieuwe en oude apparaten tegelijkertijd en aanvullend op elkaar gebruikt worden.'
Een andere voorspelling van Deloitte is dat de knop op je afstandsbediening niet vervangen zal worden door het groeiend aantal tv’s in 2013 die bediend kunnen worden met gebaren of stemcommando’s. Een grote meerderheid van de consumenten die een dergelijke tv aanschaffen, zullen deze mogelijkheden wel uitproberen. Toch zal meer dan 99% uiteindelijk de gewone afstandsbediening blijven gebruiken vanwege onbetrouwbaarheid of onhandigheid van stem- of gebaartechnologieën. Roel van Rijsewijk, director en programmaleider TMT Predictions binnen Deloitte: 'De vraag die opdoemt is of TMT bedrijven met alle nieuwe technologische mogelijkheden wel na blijven denken over welke innovaties van nut zijn voor de consument en welke niet. Waarom zou je iets gaan roepen of met je handen zwaaien terwijl de ouderwetse knop op de afstandsbediening wellicht het meest praktisch is? Puur innoveren omdat het kan, is dus niet voldoende. Tegelijkertijd blijft op de wat serieuzere gebieden, zoals security, de innovatie achter bij de behoefte.'
Deloitte voorspelt dat in 2013 meer dan 90% van de door gebruikers verzonnen wachtwoorden door hackers binnen een aantal seconden gekraakt kunnen worden. 'Doordat gebruikers het wachtwoord moeten onthouden, zullen ze alle mogelijke combinaties van karakters nooit volledig willekeurig kiezen en een beperkt aantal wachtwoorden gebruiken voor meerdere accounts. Daarnaast wordt deze beveiliging steeds kwetsbaarder door de verder ontwikkelde hardware voor het kraken van wachtwoorden. Wij verwachten dat, uit pure noodzaak, nieuwe vormen van identificatie zoals biometrische lezers zullen toenemen. Daarnaast is het van groot belang dat bij het ontwerp van hard- en software al nagedacht wordt over de beveiliging. Nu gebeurt dat te vaak pas achteraf', aldus Van Rijsewijk.
In totaal heeft Deloitte 16 trends benoemd voor 2013. Andere voorspellingen betreffen de overname activiteiten van technologiebedrijven, de opkomst van crowdfunding, de uitrol van LTE netwerken en 4K binnen de televisiemarkt en de markt van online advertising.
Deloitte formuleert al jaren aan het begin van het jaar de wereldwijde TMT Predictions over de ontwikkelingen in de technologie-, media- en telecomindustrie. Deze Predictions komen voort uit gesprekken met cliënten, onze TMT-experts en financiële en TMT-analisten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!